صفحه اصلی » اقتصادی » راه‌آهن قزوین ‌ـ رشت تا پایان امسال افتتاح می‌شود

راه‌آهن قزوین ‌ـ رشت تا پایان امسال افتتاح می‌شود

مدیرکل راه و شهرسازی گیلان با بیان اینکه راه‌آهن گیلان در محور قزوین ‌ـ رشت تا پایان سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد، گفت: با تحقق تعهدات مالی و همکاری ارگان‌های مربوطه این امر محقق می‌شود.

تاریخ انتشار: ۱۳:۴۹ - چهارشنبه ۱۳۹۲/۰۲/۱۱

به گزارش صاحب نیوز،حجت شعبان‌پو در گفت‌وگو بافارس در رشت با اشاره به وضعیت پروژه راه‌آهن گیلان اظهار کرد: محور ریلی قزوین ‌ـ رشت‌ ـ انزلی در کریدور ترانزیتی شمال ‌جنوب قرار دارد که مسیر آن ۲۰۵ کیلومتر در قالب ۹ قطعه است.

وی با بیان اینکه حدود ۴۰ کیلومتر محور مذکور دو خطه و ۱۶۵ کیلومتر آن یک خطه است، گفت: کلنگ‌زنی پروژه راه‌آهن در سال ۸۱ صورت گرفت و از سال ۸۴ عملیات اجرایی آن توسط شرکت استراتوس در قطعه یک و شرکت متاراه در قطعه پنج الف آغاز شد.

این مسئول با تصریح بر اینکه برای پروژه راه‌آهن گیلان تاکنون ۳۳۰ میلیارد تومان هزینه شده است، اضافه کرد: برای اتمام این پروژه ۳۵۰ میلیارد تومان دیگر نیاز است.

وی راه‌آهن گیلان را از پروژه‌های مهر ماندگار دانست و تصریح کرد: مقرر شده تا محور قزوین ‌ـ رشت تا پایان سال جاری به بهره‌برداری برسد و با تحقق تعهدات مالی و همکاری ارگان‌های ذی‌ربط درباره تامین مصالح قرضه، این امر محقق ‌شود.

شعبان‌پور با بیان اینکه در پروژه راه‌آهن ۴۸ دستگاه تونل با طول ۲۱ کیلومتر در دست ساخت است، اذعان کرد: طولانی‌رین دستگاه این تونل ۲ هزار و ۲۱۸ متر است.

وی از ساخت ۷۴ دستگاه پل خاص در پروژه راه‌آهن خبر داد و گفت: این پل‌ها با طول ۱۱ هزار و ۷۴۴ متر بوده که طولانی‌ترین آن ۲ هزار و ۶۶۱ متر طول دارد و در دست ساخت است.

مدیر‌کل راه و شهرسازی گیلان محور مذکور راه‌آهن گیلان را دارای ۷۳ درصد پیشرفت فیزیکی دانست و خاطرنشان کرد: برای این مسیر ۱۱ ایستگاه پیش‌بینی شده است.

وی پیش‌بینی حداکثر سرعت برای قطارهای باری را ۱۲۰ کیلومتر در ساعت و قطارهای مسافری را ۱۶۰ کیلومتر در ساعت اعلام کرد و یادآور شد: ظرفیت خط ریلی محور قزوین ‌ـ رشت حمل ۳ میلیون و ۸۱۰ هزار مسافر استانی، ۳۸۱ هزار مسافر محلی و ۹ میلیون و ۸۶۷ هزار تن بار با احتساب کالا و بار ترانزیت در نظر گرفته شده است.

شعبانی، اهداف ایجاد پروژه راه‌آهن گیلان را تامین حمل و نقل ایمن سریع، روان و ارزان‌ همگام با توسعه پایدار و حفظ محیط زیست و هدایت و انحراف بار از جاده به راه‌آهن به منظور ارتقای ایمنی و صرفه‌جویی از مصرف انرژی عنوان کرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری صاحب نیوز منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

3 × 1 =