صفحه اصلی » اجتماعی » روز ملی حمایت از حقوق «از دست رفته» مصرف کنندگان مبارک!

روز ملی حمایت از حقوق «از دست رفته» مصرف کنندگان مبارک!

با توجه به اتفاقات اخیر در جامعه و آشفتگی قیمت ها در بازار کالا و خدمات در چند ماهه گذشته و سرگردانی مردم ایران، سخت ترین کار ممکن (البته بعد از کار در معدن) نوشتن درباره حقوق مصرف کننده و رعایت آن می باشد.

تاریخ انتشار: ۱۳:۵۹ - چهارشنبه ۱۳۹۲/۰۲/۱۱

نویسنده :

عبد الله موحد ایرانی

مطلبی که نه تنها در این روزها اصلا کسی به آن توجه ای ندارد بلکه رعایت و اعتنایی هم نمی کنند. روز نهم اسفند ماه هرسال در تقویم رسمی کشور به روز ملی حمایت از حقوق مصرف کننده نامگذاری شده است. البته باید بیان کرد که هر فرد زنده درجامعه، جهت ادامه حیات و زندگی روزمره خود نیاز به مایحتاجی دارد که موجب می شود آن فرد در جامعه به عنوان یک مصرف کننده تلقی گردد و در نتیجه حقوق آن فرد مصرف کننده نه تنها فقط در روز نهم اسفند ماه بلکه در تمام روزهای سال و همه فصول و به عبارتی دیگر در طول عمر او باید محترم شمرده شده و حمایت شود. البته این موضوع؛ مطلبی است که گویا این روزها توسط عوامل مختلفی از تحریم و فشار زورگویان خارجی گرفته تا سوء مدیریت مدیران دولتی داخلی و سودجویی دلالان؛ عدم کنترل و بازرسی دستگاه های مربوطه و … بر مردم ایران و مصرف کننده داخلی نادیده گرفته می شود. حال با این شرایط شما هم حتما به من حق می دهید که نوشتن برای روز ملی حمایت از حقوق مصرف کننده چقدر سخت و رنج آور است ولی ما آن را به فال نیک گرفته و قلم خود را زبان مردم می کنیم. به راستی که مگر مصرف کنندگان، همام مردم شریف نیستند که باید حقوقشان حفظ و تأمین شود!

امروز که روز ملی حمایت از حقوق مصرف کننده نامگذاری شده فرصتی است تا مختصری در این خصوص بحث کنیم. در طول روز به لحاظ رفع نیازهای عادی زندگی بارها مورد خطاب این شعار قرار داریم و اگرچه شاید در یک یا چند مورد به عنوان تولید کننده در موضع مقابل قرارداشته باشیم ولی برای رفع نیازهای روزمره خود هزاران بار به عنوان مصرف کننده صاحب حق و حقوقی می شویم که باید از طرف تولید کننده و توزیع کننده رعایت شود (که البته این روزها کسی به آن اصلا توجه ندارد) و درضمن هم باید گفت که از طرف ما نیز برای تولید کننده و توزیع کننده حق و حقوقی بوجود می آید (که فکر می کنم در بسیاری امور همیشه از طرف مردم  این حق بخوبی ادا شده است).

امروزه در بسیاری از کشورهای توسعه یافته آنقدر به موضوع رعایت حقوق طرفین اهمیت می دهند که شعار «حق همیشه با مصرف کننده است» جزو شعارهای کلیدی و زیربنایی آن ها محسوب می شود و طرف تولید کننده و توزیع کننده سعی می کند به نحو احسن در جهت جلب رضایت مصرف کنندگان خود از شیوه های مختلف استفاده کند.

بالابردن دائمی کیفیت اجناس و افزایش استانداردهای کیفیت تولید کالا و ارائه خدمات بیشتر از جمله گام هایی است که هر روز برای جلب رضایت بیشتر مصرف کنندگان برداشته می شود. این درحالی است که ما در داخل کشورمان به دلایل مختلف از جمله ضعف فرهنگی، مشکلات تولیدی، ضعف رقابت صحیح  و انحصارهای نابجا و غیر واقعی که ناشی از موضوعات منفوری چون رانت بازی و رابطه گرایی و… است، هر روز توجه کمتری به رعایت این حقوق و حق ها برای قشر مصرف کننده شده و پاگذاشتن بصورت علنی و آشکارا چرخ روزگار خود را می گذارنیم. یکی از دلایل عدم رعایت این حریم ها ضعف فرهنگی و عدم عنایت به این نکته است که اگر در یک یا چند مورد تولید کننده یا توزیع کننده هستیم و بسیاری از حقوقی که بر گردن داریم رعایت نمی کنیم. در طول زندگی هزار مورد دیگر را به عنوان مصرف کننده هستیم که در چنین فضایی (که من تولید کننده منشأ آن بودم ) بسیاری از حقوق ما (توسط عده ای دیگر) نادیده گرفته خواهد شد. کوتاهی و عدم رعایت ضابطه در یک یا چند مورد باعث می شود در هزاران مورد به حقوق ما تجاوز شود، لذا باید بپذیریم که کوتاهی، سهل انگاری و بی توجهی عمدی یا سهوی هزاران ضرر و زیان مشابه را به بار می آورد؛ باید بپذیریم که اصلاح هر فرد بصورت آزاد و اختیاری یعنی تغییر و تحولی بنیادی در یک جامعه که خواهان آن هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری صاحب نیوز منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

یازده + پنج =