صفحه اصلی » سیاسی » ملاحظاتی پیرامون سیاست خارجی در انتخابات ریاست جمهوری

ملاحظاتی پیرامون سیاست خارجی در انتخابات ریاست جمهوری

در دوره های گذشته نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در ایران در رقابت های انتخاباتی خویش بطور اساسی کمتر به مقوله سیاست خارجی در جهت ارائه یک برنامه کاری منسجم پرداخته اند.

تاریخ انتشار: ۱۴:۰۵ - چهارشنبه ۱۳۹۲/۰۲/۱۱

به گزارش صاحب نیوز، در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در کشورها و در جریان فعالیت نامزدهای انتخاباتی، معمولا از طرف کاندیداها مسائل مهم داخلی و بین المللی، برای جلب آراء هرچه بیشتر مطرح می گردد. سیاست خارجی یکی از محورهای عمده در برنامه های نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در کلیه کشورهای جهان محسوب می گردد. آنان با طرح و ارائه برنامه های نوین و در بسیاری از موارد متفاوت از گذشته، د ر صدد ربودن گوی سبقت از دیگر رقبای خویش هستند. از سوی دیگر علاوه برموقعیتی که برای بحث و بررسی سیاست های گذشته و ارائه راهکارهایی برای رفع کاستی ها و نواقص پدید می آید، تغییر رئیس دولت و هئیت حاکمه فرصتی بوجود می آورد تا با مدیریت و برنامه ای جدید بتوانند سیاست خارجی کشور را با تحرک و پویایی بیشتری ادامه دهند.

در دوره های گذشته نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در ایران در رقابت های انتخاباتی خویش بطور اساسی کمتر به مقوله سیاست خارجی در جهت ارائه یک برنامه کاری منسجم پرداخته اند. البته مواردی نیز وجود داشته که به این موضوع پرداخته شده است، لیکن در حد کافی از جامعیت لازم و دربرگیرنده مسائل حساس و مبتلا به سیاست خارجی نبوده است. چنین به نظر می رسد که شرایط نوین بین المللی و از آن مهم  تر پرونده های مهمی که در دستور کار سیاست خارجی ایران قرار دارد رویکردهای جدیدی را از سوی نامزدهای ریاست جمهوری می طلبد.
چنین رویکردی باتوجه به وابستگی بسیاری از سیاست های داخلی بخصوص در امور توسعه اقتصادی به مقوله سیاست خارجی اجتناب ناپذیر بوده و چنین می توان نتیجه گیری کرد که مسائل مرتبط با سیاست خارجی برای رای دهندگان ایرانی نیز در این دوره بیش از دوره های گذشته دارای اهمیت است. از سویی دیگر طرح دقیق برنامه های نامزدهای ریاست جمهوری در خصوص مسائل مهم بین المللی می تواند در جذابیت انتخابات و افزایش تعداد شرکت کنندگان و آراء نامزدهای انتخاباتی نیز تاثیر بسزایی داشته باشد.
بطور کلی و باتوجه به شرایط ویژه ای که در صحنه بین المللی حاکم است، هر یک از موضوعات زیر می توانند به عنوان محورهایی از مباحث سیاست خارجی در جریان رقابت های انتخاباتی مطرح گردند. نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری نیز با ارائه برنامه های مشخص خویش، امکان انتخاب و گزینه  مناسبی را از سوی رای دهندگان که پشتوانه اصلی هر سیاست خارجی موفق بشمار می روند، فراهم می سازند.
۱- سند چشم انداز بیست  ساله کشور :
در سند چشم انداز بیست  ساله جمهوری اسلامی ایران، اعتلای جایگاه ایران در سطح منطقه ای به یک قدرت ممتاز به عنوان یک هدف تعریف شده است. رسیدن به هدف مذکور مسلما با در نظر گرفتن امکانات و منابع غنی کشور و از همه مهم تر جمعیت جوان و با استعداد این سرزمین پیش بینی شده است.
لیکن هنوز برنامه دقیق و زمان بندی شده آن تدوین و ارائه نگردیده است.
تحقق برنامه ای در این مقیاس و در سطح منطقه ای مستلزم یک سیاست خارجی پویا و متکی به یک دیپلماسی کارآمد است. از سوی دیگر و از آنجایی که قرار است رئیس جمهور آینده برای یک دوره چهارساله و به عبارت دیگر برای اجرا و پیشبرد یک پنجم از این برنامه ملی انتخاب شود طبیعی است که این انتظار وجود دارد که وی طرح ها و برنامه های خود را در این خصوص و به ویژه از بعد سیاست خارجی آن روشن و مشخص نماید.
۲- نظم نوین منطقه ای :
تحولات عمده ای که در طی چند سال اخیر در محیط پیرامون ایران روی داده است، اتخاذ سیاست های نوین و کارآمدی را برای تامین امنیت ملی و حفظ و بهره وری از موقعیت ژئوپلتیک کشور اجتناب ناپذیر ساخته است. تحولات ژرف در چهار سوی مرزهای ایران سیاست جدیدی را که مبتنی بر درک صحیح از تحولات، تحرک لازم و اقدام به موقع و استفاده از فرصت ها است، ایجاب می کند. 
برنامه رئیس جمهور جدید برای رای دهندگان در خصوص چگونگی و نحوه تعامل با همسایگان، بیداری اسلامی، رویکرد وی نسبت به مسئله امنیت در منطقه حساس خلیج فارس،  نحوه تعامل در حوزه خزر و بالاخره سیاست های وی در قبال بیداری اسلامی از هر حیث برای رای دهندگان ایرانی می تواند جذاب و حائز اهمیت باشد.
۳- پرونده هسته ای ایران :
مسئولین مربوطه اغلب پرونده هسته ای ایران را به عنوان مسئله ای بسیار پیچیده معرفی می نمایند. باتوجه به حساسیت موضوع از بعد بین المللی طرف های مذاکره کننده و کشورهای دیگر بسیار شایق اند تا مواضع روشن و صریح رئیس جمهور آینده را در برخورد با این پرونده مهم ملاحظه کنند. همچنین رای دهندگان ایرانی با ملاحظه طرح ها و برنامه های نامزدهای انتخاباتی می توانند قضاوت خویش را از طرح های مزبور که باید متضمن حفظ دست آوردهای هسته ای ایران و در عین حال شفاف سازی در عرصه  سیاست خارجی است با آراء خود نشان دهند.
۴- روابط با امریکا :
روابط تیره ایران با امریکا همواره در سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران بر سیاست خارجی کشور سایه انداخته است. نحوه نگرش رئیس جمهور جدید در سیاست خارجی خویش به این مسئله، می تواند متضمن رفع تهدیدات و تامین منافع ملی ایران باشد.
علاوه برموارد فوق تحولات عمده بین المللی از جمله پایان یافتن جهان دو قطبی و انقلاب اطلاعاتی تغییرات مهمی در شیوه های دیپلماسی سنتی پدید آورده است و لذا رئیس جمهور جدید باید بتواند برنامه ای جهت بازسازی و نوسازی دستگاه سیاست خارجی کشور برای تعامل مناسب و لازم با بازیگران عرصه بین المللی و به ویژه در چارچوب وزارت امورخارجه ارائه دهد. در این زمینه انتخاب و معرفی یک وزیر خارجه توانمند و با تبحر کافی در امر دیپلماسی نقش کلیدی را در پیشبرد اهداف مورد نظر خواهد داشت.
بطور خلاصه باید گفت که از فرصت انتخاب رئیس جمهور جدید می توان مانند بسیاری از کشورهای دموکراتیک و پیشرفته جهان به عنوان یک خانه تکانی سیاست خارجی و گشودن فصل جدیدی در آن با رویکردهای متفاوت که تامین کننده منافع ملی در شرایط نوین باشد بهره برداری کرد . به نظر می رسد که رای  دهندگان ایرانی که نوعا به عنوان پیچیده ترین و در عین حال زیرک ترین رای دهندگان شناخته شده اند باتوجه به تجارب گذشته بیشتر به رئیس جمهوری گرایش خواهند داشت که بتواند در عرصه های مختلف و به ویژه در سیاست خارجی اهداف دقیقی را تعریف و برنامه مشخصی را برای تحقق آن که متضمن تامین منافع ملی ایران باشد ارائه نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری صاحب نیوز منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

چهار − 3 =