خبرماه (5)
۱۰:۳۳ - یکشنبه ۱۳۹۴/۰۶/۸

ایت الله ناصری؛

دل را باید تنها به دلبر سپرد/تصاویر

دل به این دنیا نبندید و بگذرید از این پل دنیا؛ این دنیا محل توقف نیست. دل را باید به دلبر که همان خدا و اهلبیت هستند، بست.

به گزارش صاحب نیوز به نقل از خبرماه، آیت الله شیخ محمد ناصری در مسجد علی بن ابیطالب علیه السلام دولت آباد فرمود: امیدواریم همه ما  قبل از رفتن به عالم آخرت از خواب غفلت بیدار شویم و بیشتر به فکر آینده خودمان هم باشیم.

استاد اخلاق حوزه ادامه داد: هدف خداوند از خلقت ما چه بوده است؟ (لم خلقتنی یا رب) حضرت حق « جل عظمته » لحظه به لحظه فیضش به عالم می رسد. خداوند انسان را آفرید. چون این دنیا دار اختیار است، اولاد آدم به شعب مختلفی تبدیل شدند. از زمان حضرت آدم (ع) تا نفخه صور،  جبر در کار نیست و زمان اختیار است.  ثواب و عقاب هم مترتب بر اختیار است نه بر جبر.

به عنوان مثال ملائکه میلیون ها سال مشغول عبادت و تسبیح خدا هستند. ملائکی هستند که دو میلیون سال در سجود و تسبیح هستند ولی اختیار ندارند و ثواب و عقاب برای آن ها وجود ندارد؛ لکن اولاد آدم به اختیار اعمال صالحه انجام می دهند و بالاختیار هم مخالفت حق را می کنند. کسی که معتقد به مبدأ و معاد است و کتب الهی را به اختیار می پذیرد و عمل می کند، ثواب می برد و بالعکس.

ایشان ادامه دادند: خداوند متعال برای معصیت کار و مطیع حیات، اختیار، صحت و سلامتی و رزق عطا می کند، لکن بالاختیار افرادی مخالفت با قرآن می کنند و باتبع عقاب می شوند.

خبرماه (3)

آیت الله ناصری با بیان این که حیات ما محصور به عالم ماده نیست، خاطرنشان کرد: ما به چهار روح: روح جمادی، نباتی، حیوانی و ملکوتی در خودمان اعتقاد داریم. روح چهارم که روح ملکوتی است همیشه باقی و متنعم به نعم الهی است و ما به واسطه روح ملکوتی، اشرف از ملائکه، جن، شیاطین و سایر مخلوقات شده ایم، شخصیت و هویت ما، متعلق به روح چهارم ماست.

این استاد اخلاق افزود: حیات اصلی ما، بعد از مرگ ماست، مرگ یعنی لباس عوض کردن، مرگ به معنای عدم وجود نیست.

آیت الله ناصری خاطرنشان کرد: ائمه معصوم علیهم السلام دارای پنج روح می باشند. آن ها علاوه بر چهار روح ذکر شده، دارای روح القدس هم هستند که به وسیله آن، اِشراف بر جمیع عالم وجود دارند، که آن حرف دیگری است.

ما که از دنیا می رویم این روح جمادی، روح نباتی، روح حیوانی از بین می رود اما روح ملکوتی ما به یک بدن قلیایی و بدن دیگر منتقل می شود و تا ابد موجود است.

ایشان ادامه داد: دنیا پلی از شکم مادر به سمت خانه قبر است. دل به این دنیا نبندید و بگذرید از این پل دنیا؛ این دنیا محل توقف نیست. دل را باید به دلبر که همان خدا و اهلبیت هستند، بست.

آیت الله ناصری گفت: دو مطلب برای ما در این دنیا، جبر است: یکی آمدن به این دنیا و دیگری رفتن از این عالم به عالم برزخ. چون علاقه انسان به دنیاست نمی خواهد از این دنیا برود، ولی به اجبار او را می برند.

هنگامی که انسان را داخل قبر می گذارند از او می پرسند: «عمرک فی ما افنیت» عمرت را در چه راهی فنا کردی؟ این عمر سرمایه تو بود. این سرمایه را به تو دادم که در دنیا تجارت کنی.

این مطلب صریح آیات قران است که می فرماید: «هل عدلکم علی تجاره تنجیکم من عذاب الیم». آمدیم در این دنیا که تجارت کنیم، سود و استفاده برای آخرت جمع آوری کنیم. اگر عمرم را در جمع آوری حطام دنیا و در غفلت صرف کردم، از رفتن به آن دنیا می ترسم. البته باید برای معاش دنیا تلاش کرد ولی از راه حلال.

ایشان تصریح کرد: سوال دیگری هم می پرسند: «و شبابک فی ما ابلیت». جوانیت را در چه راهی پیر کردی. در هوای نفس، در لذایذ دنیا… باید در این مسیر دنیا هواسمان بیشتر جمع باشد.

آیت الله ناصری افزود: این مطالب مقدمه ای بود برای این مطلب که ماه ذی القعده اولین ماه از ماه های حرام است. ماه ها به لحاظ ذاتی شرافتی بر یکدیگر ندارند ولی به واسطه عوارضی که در آن واقع شده است دارای خصوصیاتی هستند.

در نجف اشرف سر درس حضرت امام خمینی (ره) بودیم که همین مطلب را فرمودند: شب و روز مثل همدیگرند و شرافتی بر یکدیگر ندارند لکن بعضی از امور در این زمان ها واقع شده است که سبب شرافت آن روز می شود.

ماه ذی القعده اولین ماه از ماه های حرام است که تولد و شهادت ائمه در آن واقع شده است. یکی از اعمال این ماه چهار رکعت نماز است که در مفاتیح الجنان شیخ عباس قمی به تفصیل آمده است. این نماز در روزهای یکشنبه این ماه وارد شده است بدین نحو که روز یکشنبه غسل کرده و وضو بگیرید. دو تا دو رکعت هر رکعت پس از حمد سه مرتبه سوره توحید، یک مرتبه سوره ناس و یک مرتبه سوره فلق، پس از نماز نیز هفتاد مرتبه استغفرالله ربی و اتوب الیه و دعای کوتاهی که در مفاتیح آمده است.

آیت الله ناصری در پایان بیاناتشان به برخی از آثار و برکات این نماز اشاره کردند و افزودند: خدا توبه گناهانش را می پذیرد، تمام گناهانش را می بخشد، کسانی که به آن ها ظلم کرده از او راضی می کند، اولادش را هم می آمرزد، رزقش را افزایش می دهد و به آسانی جان می دهد و عذاب قبل از مرگ هم ندارد.