صفحه اصلی » آخرین اخبار ایران و جهان » مقالات » مبنای قرآنی شعار «مرگ بر آمریکا، مرگ بر کفار»

مبنای قرآنی شعار «مرگ بر آمریکا، مرگ بر کفار»

اصولا هر فرد يا ملتي كه از انديشه و ايدئولوژي خاصي تبعيت نمايد، ناچار به موضع گيري دوستانه يا خصمانه در قبال ساير افراد و ملل مي گردد و اين يكي از نواميس و قوانين ثابت الهي است…

تاریخ انتشار: ۰۵:۵۷ - شنبه ۱۳۹۲/۰۷/۲۷

.

صاحب نیوز- دکتر مهرداد ویس کرمی

مقدمه

مناقشه بر سر حذف و نکوهش شعار مرگ بر آمریکا بحث چندان جدیدی نیست و در سالیان نه چندان دور نیز این بحث مطرح بوده است. متن زیر که مبانی قرآنی و چرایی شعار مرگ بر آمریکا و مرگ بر کفار را استخراج کرده است سالیان قبل نگارش یافته و اکنون بنا بر اقتضا در اختیار دوستان صاحب نیوز قرار می گیرد.

***

دين مبين اسلام از ابتداي بعثت پيامبر، به مبارزه با ظلم و بيداد پرداخته و «تولي و تبري» از لوازم لاينفك اين دين حيات بخش به شمار مي روند.

 در نگاهي وسيع تر، تولي و تبري را در همه مراتب موجودات مشاهده مي كنيم: “ميل تركيبي بعضي عناصر و “عدم ميل تركيبي” برخي ديگر، “جذب و دفع” در گياهان، “غضب و شهوت” در حيوانات،‌”حب و بغض” در مراتب پائين تر انساني، اینها از جلوه هاي بارز اين ناموس آفرينش به شمار مي روند.

اصولا هر فرد يا ملتي كه از انديشه و ايدئولوژي خاصي تبعيت نمايد، ناچار به موضع گيري دوستانه يا خصمانه در قبال ساير افراد و ملل مي گردد و اين يكي از نواميس و قوانين ثابت الهي است: «جاء الحق و زهق الباطل…» (اسراء/81) هر كجا حق بيايد باطل بايد برود.

مرگ بر آمریکا

 دقت در مطالب فوق نشان مي دهد كه رسيدن به مرتبه تولي و تبري، نياز به رشد دارد و افرادي كه در حد عناصر، نباتات، حيوانات و انسان هاي دچار روز مرگي هستند، از درك اين مرتبه عاجزند و همواره در كنار شعار “أنِ اعْبُدُوا الله” پيام “و اجتنبوا الطاغوت” (نحل/36) قرار دارد.

 حيات دين نيز در سايه توجه به هر دو بعد ايجابي و سلبي آن معناي خود را پيدا مي كند تا جايي كه امام باقر (ع) مي فرمايد: “الايمان حبٌّ وَبُغْضٌ”: ايمان حب «حق» و بغض «باطل» است. (اصول كافي، ج2،ص155)

كساني كه طراوت و بالندگي اسلام را بر نمي تابند، سعي در كمرنگ كردن لااقل يكي از اصول “تولي و تبري” و در صورت امكان هر دوي آنها نموده اند همان چيزي كه در شعار عاميانه “عيسي به دين خود و موسي به دين خود” از قديم الايام خوراك گروهي دوست نادان و افراد بي بصيرت بوده است. در حالي كه تولي و تبري از اوصاف برجسته پيامبر اعظم و اصحاب ايشان بوده و خواهد بود: «محمد رسول الله و الَّذين مَعَهُ اشدّاءُ عَلَي الكفْارِ رُحَماءُ بَيْنَهُم»: محمد پيامبر خدا و كساني كه با او هستند در مقابل كفار سخت گير و در بين خودشان اهل رحمت هستند. (فتح/29)

 خطر اين جريان موذيانه آنجا بيشتر مي شود كه نظريه پردازان آن با مُثله كردن آيات قرآن «الّذين جَعَلُوا القرآن عِضين» ( حجر/91) از موضع استدلال قرآني بر مي آيند و از در نفاق و دورويي به جنگ اصل “تبري” بر مي خيزند؛ اين افراد با ناديده گرفتن بسياري از آيات قرآن و تمسّك به متشابهات -كه به تفسير قرآن از خصوصيات افراد مريض القلب است. (آل عمران/7)- استدلال مي كنند كه ما حق شعارهايي مانند مرگ بر كفار، مرگ بر آمريكا و امثال اينها را نداريم. استدلال اين افراد آيه شريفه قرآن است كه مؤمنين را از دشنام دادن به خدايان كفار بر حذر مي دارد چرا كه آنها نيز به خداي شما ناسزا گويند: «وَ لا تَسُبُّوا الّذين يَدعُون من دون الله فَيَسُبُّوا الله عدواً بغير عِلْمٍ…» (خدايان كفار را ناسزا نگوييد تا آنها نيز از روي جهل، خدا را ناسزا نگويند…) (انعام/108)

پاسخ به شبهه فوق

مرحوم علامه طباطبائي در جلد هفتم الميزان، ذيل آيه اخير مي فرمايند: سبّ به معناي دشنام دادن است (ص433) و منظور از دشنام، بر زبان راندن سخناني است كه خلاف نزاكت و اخلاق است، همانند آنچه در نزاع هاي شخصي ميان افراد نادان و بي شخصيت رد و بدل مي شود.

اشتباهي كه اين افراد مي كنند و همين است كه ميان دشنام و اصطلاحات ديگري كه مورد تأييد قرآن است خلط نموده اند از جمله اين موارد: “برائت، لعن، نفرين و مباهله” است كه در ادامه به اختصار مورد بحث قرار مي گيرد.

1- اوصاف ناظر به واقعيت

در يك دسته از آيات الهي، خداوند متعال از يك سري از اوصاف كفار و منافقين خبر مي دهد كه پرده از واقعيت آنان بر مي دارد؛ اين دسته از آيات را نبايستي با فحش و ناسزا (كه در اصطلاح قرآن تحت عنوان سبّ مورد نهي قرار گرفته) يكي دانست.

 به چند مثال زير دقت فرمائيد؛

الف- هنگامي كه جهنميان، در قيامت مورد عذاب قرار مي گيرند و با روشن شدن حقيقت، لب به ندامت مي گشايند، با لحن توهين آميزي مورد تحقير قرار مي گيرند: «قال اخسئوا فيها و لا تكلمون»: در جهنم فرو رويد و سخن نگوييد (مومنون/108).

«خسات الكلب» در اصطلاح عرب، به معناي چخ كردن سگ از روي اهانت است و خداوند متعال همين تعبير توهين آميز را در مورد جهنميان به كار مي برد (تفسير الميزان، ج15، ذيل آيه فوق)

ب- «اولئك كالانعام بل هم اضل سبيلا»: «كفار» همانند حيوان بلكه پست تر از حيوانات هستند (اعراف/179).

ج- «ان شر الدواب عند الله الذين كفروا فهم لايومنون»: بدترين موجودات نزد خداوند، كافران هستند پس ايمان نمي آورند (انفال/55).

در آيه ديگري كفار را كر ولال و بي عقل مي نامند: «ان شر الدواب عند الله الصم البكم الذين لا يعقلون» (انفال/22) چرا كه از نعمت هاي الهي در جهت فهم و بيان حقيقت بهره نمي گيرند.

از منظر قرآن نه تنها كفار بلكه حتي اهل كتاب نيز كه از دين حنيف رو گردان هستند سفيه ناميده مي شوند:

«ومن يرغب عن ملّة ابراهيم إلاّ من سفه نفسه»: و جز افراد سفيه چه كسي از راه ابراهيم روي مي گرداند ( بقره/ 130).

سفيه كسي است كه صلاح و فساد حقيقي خود را تشخيص نمي دهد و در مقابل رشيد به كارمي رود.

دليل اين كه اهل كتاب را مشمول آيۀ فوق دانستيم آيۀ ديگري است كه ابراهيم را يهودي و نصراني نمي داند:

«ماكان ابراهيم يهوديّاً ولا نصرانياً ولكن كان حنيفاً مسلماً» (آل عمران /67)

2- نفرين و مباهله

يكي از مواردي كه نبايستي با ناسزا اشتباه شود، نفرين و مباهله است كه به كرّات در قرآن مورد استفاده قرارگرفته است:

الف- قاتلهم اللهُ أنّي يُؤفَكُونَ: مرگ بر آنها باد چه دروغ هايي مي بندند (توبه/30)

اين مرگ باد در حق اهل كتابي نازل شده كه عزير و عيسي را خدا مي نامند.

ب- قُتِلَ الانسان ماأكفره: مرگ برآدمي چه ناسپاس است (عبس /17)

ج- قُتِلَ الخرّاصُون… مرگ بر دروغ گويان… (ذاريات /10)

د- قُتِلَ اصحاب الأُ خدود: مرگ بر اصحاب اخدود [كه مؤمنين را اذيت مي كنيد] (بروج/4)

ه- إنَّهُ فَكَّرَ وَ قَدَّر، فَقُتل كيف قدّر: همانا اوفكر كرد ومحاسبه كرد. مرگ براو با اين حسابگريش (مدّثر/19)

آيه درمورد شخصي نازل شد كه بسيار انديشيد كه به قرآن چه لقبي بدهد و سرانجام آن را سحر و جادو نام نهاد.

ر- هم العدوّ فاحذرهم قاتلهم الله أنّي يؤفكون: [منافقين] دشمن هستند از آنان بپرهيزيد مرگ برآنها با اين دروغ هايي كه گفتند (منافقون /4).

3- لعن ونفرين

لعن به معناي دوري از رحمت است و گروهي توسط خداوند، ملائكه، پيامبران لعن شده اند و اجازه لعن به ديگران نيز تحت شرايطي داده شده است: از آنجا كه اين آيات فراوان است به چند مورد كه معناي خاصّي دارند اشاره و در مورد ساير آيات به آدرس آنها اكتفا مي شود؛

الف- «إنَّ الله لعن الكافرين» (احزاب /64)

ب- «إنَّ الّذين يؤذون الله و رسوله لعنهم الله في الدنيا والاخرة»: همانا كساني كه خداوند ورسول اورا اذيت مي كنند خدا در دنيا و آخرت آنها را لعنت فرموده است (احزاب/57).

نكته مهم آيه اين است كه كساني را كه خدا و رسول را آزار مي دهند ملعون مي داند و ديگر اين كه اين لعنت، منحصر به آخرت نيست بلكه در دنيا هم جريان دارد.

ج- «إنّ الّذين يكتمون ما أنزلنا من البيّنات والهدي من بعدما بيّناه للناس في الكتاب اولئك يلعنهم الله ويلعنهم اللّاعنون»: همانا كساني كه كتمان مي كنند آنچه را از دلايل روشن وهدايت بيان كرديم [آنهم] بعد از آنكه ما آن را براي مردم در كتاب بيان كرديم خداوند و لعن كنندگان آنها را لعنت مي كنند. (بقره /159)

نكته آيه: كساني كه سعي در كتمان حقيقت دارند ملعون هستند و ديگر اينكه غير از خداوند متعال ديگراني هم به عنوان لعنت كننده به رسميت شناخته شده اند. كساني كه لعن بر بعضي افراد را جايز نمي دانند و مرعوب جوّ زمانه شده اند؛ به اين قسمت آيه دقت كنند. [ويلعنهم اللّاعنون]

د- «لُعن الّذين كفروا من بني اسرائيل علي لسان داود وعيسي بن مريم…»: كساني از بني اسرائيل كه كافرشدند توسط داود و عيسي (سلام الله عليهما) لعنت شدند ( مائده /78).

ه- «وقالت اليهود يدالله مغلوله غُلَّت ايديهم ولُعِنُوا بما قالوا»: و يهود گفتند دستان خدا بسته است، دست آنها بسته باد و به موجب اين سخن لعنت برآنان باد (مائده /64).

اين آيه ضمن لعنت بر يهود متضمن نفرين برآنان است.

ر- «ثُمَّ نَبْتَهِل فنجعل لعنة الله علي الكاذبين»: پس مباهله كنيم و لعنت خدا را بر دروغگويان بخواهيم (آل عمران /61)

اين آيه همان آيه معروف مباهله است كه معروف است اهل بيت پيامبر (ص) با مسيحيان نجران داشتند. نكته دوم اين است كه آنها به موجب دروغگويي مورد لعنت قرارگرفته اند.

ز- «ويُفسدون في الارض اولئك لهم اللّعنة ولهم سوء الدّار»: و در زمين فساد مي كنند پس لعنت بر آنان و بد منزلگاهي نصيبشان باد (رعد /25)

س- «… ملعونين أينما ثقفوا أخِذوا وقُتّلوا تقتيلاً»: اينها ملعون هستند هركجا يافت شدند دستگير و كشته شوند آنهم چه كشته شدني (احزاب /61)

اين آيه در شأن كساني نازل شده كه در مدينه شايعه پراكني می کردند و بدين وسيله باعث فتنه در ميان مسلمين مي شدند. پس از نزول اين آيه رسول اكرم (ص)‌ اين افراد را از مدينه بيرون كردند (رك تفسير الميزان، ذيل آيه مزبور)

ش- «ما جعلنا الرؤيا الّتي أريناك إلاّ فتنة للنّاس والشّجرة الملعونة في القرآن» (اسراء/60)

اين آيه در مورد رؤياي صادقه رسول اكرم نازل شد كه خواب ديدند بوزينه ها از منبر ايشان بالا مي رفتند و آنها را به بني اميه تعبير كردند (رك تفسير الميزان، ذيل آيه مزبور).

نتيجه: آنچه مسلّم است بني اميه، ظالمين، دروغگويان، مفسدين، كفار اهل كتاب، اینها كساني هستند كه به صراحت مورد لعن خداوند قرارگرفته اند.

ص- اشكال: ممكن است كسي بگويد جواز لعني كه در آيات فوق صادرشده منحصر به خدا و ملائكه است و مردم حقّ لعنت ندارند!

جواب: درجواب اشکال فوق به اين آيه دقت كنيد كه سخن از لعنت مردم به ميان مي آورد: «اولئك جزاؤهم أنَّ عليهم لعنة‌الله والْمَلائكة والنّاس أجمعين» (آل عمران /87)

مراجعه به آيات قبلي از سوره مباركه آل عمران، نشان مي دهد منظور از ملعونين همۀ كساني هستند كه عمداً و آگاهانه از پذيرش اسلام سرباز زدند و سياق آيات مزبور، راجعه به علماي اهل كتاب مي باشد.

ض- آيات مزبور به عنوان نمونه و به دليل نكات خاصي كه در آنها بود ذكرشد و الاّ آيات مشابه فراوانند كه در ادامه صرفاً به آدرس آنها اكتفا مي شود:

(ص/78)، (مؤمن/52)، (قصص/42)، (نور/7)، (حجر/35)، (هود/60)، (هود/99)، (هود/18)، (بقره/161)، (بقره/89)، (احزاب/68)، (نور/23)، (نساء/47)، (فتح/6)، (محمد/23)، (توبه/68)، (مائده/60)، (بقره/88)، (نساء/118)، (نساء/93)، (مائده/13)، (اعراف/38)، (احزاب /64)

نتيجه:

سبّ به معناي دشنام و بر زبان راندن مسائل خلاف اخلاق الهي است و با لعن و نفرين و مباهله تفاوت دارد. قرآن كريم، مؤمنين را از دشنام باز مي دارد درحالي كه لعن و نفرين و مباهله با كساني كه مستحق آن هستند، از وظايف هر مؤمن متعهد است و دينداري بدون اين جنبۀ سلبي كامل نمي شود.

البته لعن و نفرين مراتبي دارد كه از لعن و نفرين قلبي و زباني آغاز مي شود، امّا اين به معني اعلان جنگ عملي با كفار و هدر دانستن خون و جان و مال آنها نيست، بلكه جنگ و جهاد با كفار و منافقين و اهل كتاب از موضوع بحث كنوني خارج است و در حيطه وظايف فقه اسلامي است. آ‌نچه فعلاً مدّ نظر ماست برائت در حدّ شعار و سلوك زندگي است.

آياتي كه متضمن معناي فوق هستند،‌ بيش از موارد ذكر شده است و ذكر نمونه هاي فوق براي رفع غفلت از كساني بود كه تحت القائات دشمن، قصد حذف شعارهاي اصيل ديني را دارند و بر اثر مرعوب شدن يا راه يافتن غرض و مرض، شعارهايي مانند مرگ بر آمريكا، مرگ بر اسرائيل و مرگ بر كفار و امثال آن را خلاف آيۀ قرآن مي دانند يا اين كه جاي اين گونه امور را در مساجد نمي دانند.

آيا منافقين، آمريكا، ‌اسرائيل، ‌علماي مغرض اهل كتاب، شايعه پراكنان و فتنه گران همانهايي نيستند كه خداوند متعال آنها را لعن فرموده و ما را به لعنت آنان ترغيب فرموده است؟!

اسلامي كه متضمن برائت و لعن و نفرين بر ظلم و فسق و كفر نباشد، همان اسلام آمريكايي است كه گروهي از خواص مرعوب، تئوريسين، و دسته اي از عوام نادان و كم خرد، بلندگوي آن هستند.

                    حسين بن علي در خون شنا كرد           مرا با اين حقيقت آشنا كرد

                    ولايت بي  بلا معنا ندارد            نجف بي كربلا معنا نداد!!

 یکی از مواردی که خداوند متعال فریاد زدن با گفتار زشت را جایز می شمرد، در جایی است که کسی مورد ظلم و ستم قرار گیرد: «لا یحب الله الجهر باسوء من القول الا من ظُلم و کان الله سمیعا علیما»: خداوند متعال فریاد زدن به بدی را دوست نمی دارد مگر برای کسی که مورد ظلم قرار گرفته باشد و خداوند متعال، سمیع علیم است (نساء/148).

این ما نیستیم که بایستی اثبات کنیم چرا باید مرگ بر امریکا را تکرار کرد بلکه مخالفین بایستی اثبات کنند که چرا این شعار برحق را نباید گفت؟ آیا از بابت این همه ظلم و ستم ما حق گفتن مرگ بر آمریکا را نداریم؟! فأین تذهبون؟!

»»» خداوند متعال به خواص ما خودباوري و رجعت به قرآن و عترت و شهامت در بيان حقايق اصيل ديني و به عوام تشخيص سره از ناسره و اقتدا به مبلغان قرآن و عترت را عنايت فرمايد.

دیدگاه‌ها

  1. ناشناس گفته :

    اخه …..این چه توجیه من دراوردی هست … شاخص ای لعن چیست وایا شما وحضرات امثال شما از این شاخص ها مبرا هستید… این شما وامثال شما هستید که اسلام را به بیراه کشیدید

    • امیدی گفته :

      تحقیق به این زیبایی و جانعی و صرف وقت فراوانی که قطعا نویسنده انجام داده قابل تقدیره .
      و اما در عجبم از شما که اینهمه دلیل و حجت و سند روشن را نفهمیدی !
      شاید هم حوصله نکردی و از تیتر مطلب تصمیم خودت را با سلایقت گرفتی …
      خدا چشم باز و دل حق پذیر عنایت کنه به هممون

  2. ناشناس گفته :

    زیبا بود

دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری صاحب نیوز منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد