صفحه اصلی » استان » اصفهان » تاثيركلام پيامبر(ص) بر سه ساحت انديشه، احساس و رفتار مردم و نقش امام جعفر صادق(ع) در بقاي مكتب از طريق هنر در اين سه ساحت

به مناسبت 17 ربیع الاول سالروز ولادت پیامبر خاتم و رئیس مذهب جعفری/

تاثيركلام پيامبر(ص) بر سه ساحت انديشه، احساس و رفتار مردم و نقش امام جعفر صادق(ع) در بقاي مكتب از طريق هنر در اين سه ساحت

پيامبران با ورود به ساحت احساس مخاطب را آماده دريافت حقيقت ميكند. اما پيامبر تنها به اين بعد كفايت نميكند. ورود به ساحت انديشه و آماده سازي مخاطب براي رفتار. هزاران سخن و كلام نبي اكرم و بيان هاي منطقي ايشان از اين قبيل است.

تاریخ انتشار: ۰۸:۲۹ - سه شنبه ۱۳۹۴/۱۰/۸

صاحب نیوز، پيامبرخاتم(ص) به عنوان انسان كامل و فردي كه از نظر نبوغ فكري در اوج مي باشد (‌ كه اين مساله هم اكتسابي است و هم منشا الهي دارد) در شيوه هاي تبليغي و هدايتي خود يقينا بايد از بهترين روش ها بهره مي برد. چرا كه جامع ترين محتوا(قرآن كريم) در دست او بود و بايد با بليغ ترين شيوه، بليغ ترين بيان،در جهت هدايت بشريت رسانه اي عمل كند. قطعا پيامبري كه انسان را مي شناسد و خصوصيات قهري هر انسان را دريافته است در جهت ترويج مكتب الهي بايد به گونه اي عمل كند كه با خُلق انسان بسازد. اگر پيامبر اكرم(ص) از همان ابتدا با مردم در جريان تعاملي خود به  استدلال و بيان دلايل توحيد و دلايل بطلان بت پرستي به عنوان شرك عظيم مي پرداخت چند نفر از مردم به اين نبي الهي مراجعه مي كردند. چند درصد جامعه آن موقع نسبت به اين بيان ارتباط برقرار ميكردند.

 

ميدانيم ابعاد وجودي هر انسان به عنوان مخاطب پيام تبليغي سه ساحت است: ساحت انديشه وفكر، ساحت عاطفه و احساس،ساحت عمل و رفتار. هر پيام رساني مي داند براي ابلاغ پيام خود بايد بر هر سه ساحت تاثير گذارد و الا پيام ناقص منتقل خواهد شد و آن پيام به رفتاري عميق و هميشگي منجر نخواهد شد. نبي مكرم اسلام با در نظر گرفتن اين مساله اول از ساحت عاطفه شروع كردند. چرا كه مردماني كه عقلشان در دست بتهايي دادند توان دريافت استدلال عقلي پيامبر را ندارند. به همين جهت پيامبر اول قرآن ميخواند، آن قدر صوت پيامبر زيباست كه مخالفان پيامبر در شندين صوت دلنشين كلام وحي بر هم سبقه مي گيرند. پيام الهي با صوت خوش است كه بر احساس مخاطب آن موقع اثر مي گذارد. رفتارهاي دلنشين پيامبر  و صداقت اوست كه دلها را مي برد. براي همين است كه فلاسفه معمولا تواناي همراهي مردم را در جريان هاي اجتماعي ندارند. چرا كه از عقل سخن ميگويند.

 

پيامبران با ورود به ساحت احساس مخاطب را آماده دريافت حقيقت ميكند. اما پيامبر تنها به اين بعد كفايت نميكند. ورود به ساحت انديشه و آماده سازي مخاطب براي رفتار. هزاران سخن و كلام نبي اكرم و بيان هاي منطقي ايشان از اين قبيل است. وقتي دربياباني به اصحاب ميگويند هيزم جمع كنيد تا آتش روشن كنيم، فردي ميگويد هيزمي نيست ولي به دستور پيامبر هركس تلاشي ميكند كه در نهايت انبوهي جمع ميشود سپس پيامبر از اين تمثيل استفاده ميكنند و آموزه اي را به دوستانشان منتقل ميكنند. اساسا اگر احساس جامعه با انديشه مردم گره نخورد، علاقه هر چه قدر هم كه عميق باشد بعد مدتي رنگ مي بازد. در نهايت تاثير در رفتار مخاطب مي باشد كه يك پيام رسان جهاني كه بايد رسالتش را تمام كند بايد بگونه اي سخن بگويد كه كلامش در جان بنشيند و به اعتقاد و مبنا تبديل شود و در نهايت به رفتار. براي همين بود گاهي به ايشان ميگفتند تا وقتي خدمت شما هستيم انگيزه براي رفتارهاي ديني زياد داريم ولي وقتي خدمتتا فاصله ميگيريم اين انگيزه كمرنگ ميشود. پيام نبي اسلام انگيزه اي بود تا رهروانشان را به عمل وادارد. عملي كه ضمانت رستگاري در دو دنيا بود.  پيامبر مبشر و منذر بود. و در راه ارائه سبك زندگي از هر دو شيوه، هنرمندانه بهره مي برد.اساسا اگر هنر ضميمه بيان معارف الهي توسط پيامبر نمي شد چيزي به مردم منتقل نميشد.

 

در زمان ايشان مردم گرايشات زيادي به شعر و شاعري داشتند از اين رو وقتي قرآن نازل شد همگي احساس عجز در برابر اين بيان بليغ و فصيح گردند. امامان شيعه از هنر در تاثير در سه ساحت احساس، انديشه و رفتار بهره مي بردند. از جمله در سيره تاريخي امام صادق(عليه السلام) آمده است ايشان به شاعران توجه زيادي داشتند اگر شاعري مدح اهل بيت و در جهت گسترش مكتب تلاش مي كردند او را مورد اكرام و توجه قرار مي دادند كه از جمله اين افراد كميت را مي توان نام برد كه هرچند خطاهايي داشت و دوستان امام صادق(عليه السلام) اين خطاها را متذكر مي شدند اما با توجه به شيوه هنري كه ابلاغ وحي داشت و باعث ميشد دين زنده بماند مورد توجه ويژه حضرت بود. نقل شده است كه شاعري عليه زيد پسر امام سجاد(عليه السلام) شعري گفت. وقتي حضرت شعر را شنيدند او را نفرين كردند. او متواري گشت ولي در راه خوراك حيواني شد. حضرت اين جايگاه را شناخته و سعي ميكردند با جايگاه قائل شدن براي شعاري آييني و بخشش به آنان، بتوانند به آنان روحيه و اراده بيشتر در جهت شعر مكتبي بدهند.  به جرات مي توان گفت كه جايگاه هنر در ارسال آيين به مردم بسيار موثر بوده است كه اهل بيت(عليهم السلام) بسيار بدان توجه كرده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری صاحب نیوز منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

ویژه نامه محرم

moharam99