صفحه اصلی » اقتصادی » قیمت‌ها » شفاف‌سازی در مورد افزایش 2تا40 درصدی نرخ کرایه اتوبوس‌ های شهر

در گفتگوی صاحب نیوز با معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان انجام شد؛

شفاف‌سازی در مورد افزایش 2تا40 درصدی نرخ کرایه اتوبوس‌ های شهر

قبلاً در اتوبوس‌رانی 14 نرخ کرایه‌ای را شاهد بودیم که از مبلغ 125 تومان شروع و تا 430 تومان می‌رسید، که وجود این تنوع نرخ هم باعث سردرگمی شهروندان شده بود و هم اعتراضاتی را به دنبال داشت به همین دلیل در گام اول این 14 نرخ،ا به 5 نرخ کاهش یافت.

تاریخ انتشار: ۱۰:۲۰ - پنجشنبه ۱۳۹۵/۰۱/۲۶

به گزارش خبرنگار صاحب نیوز، افزایش کرایه اتوبوس‌های درون‌شهری اصفهان دغدغه‌هایی را برای مردم ایجاد کرد که رسانه ما بر آن شد تا موضوع را به‌صورت ویژه پیگیری و با شفاف‌سازی در این زمینه اطلاعات لازم را به مخاطبان برساند.

با توجه به مصوبه شورای اسلامی شهر اصفهان مبنی برافزایش 20 درصدی مبلغ کرایه ناوگان اتوبوس‌رانی شهر در مرحله اجرایی این مصوبه در برخی از مناطق افزایش بیشتری اعمال شد که منجر به اعتراضات مردمی شد، به همین دلیل خبرنگار صاحب نیوز برحسب وظیفه مبنی بر پیگیری مسائل و مشکلات مردم گفتگوی تلفنی را با معاون حمل‌ونقل ترافیک شهرداری اصفهان انجام داد که مشروح آن در ذیل در دسترس مخاطبان قرارگرفته است:

صاحب نیوز: لطفاً در مورد اصل لایحه پیشنهادی توضیح بدهید؟

لایحه‌ای که توسط شهرداری اصفهان و به پیشنهاد معاونت حمل‌ونقل به شورای اسلامی شهر اصفهان ارائه‌شده بود میزان افزایش کرایه اتوبوس به‌صورت میانگین بود.

ما قبلاً در اتوبوس‌رانی 14 نرخ کرایه‌ای را شاهد بودیم که از مبلغ 125 تومان شروع و تا 430 تومان می‌رسید، البته چند نرخ استثنا هم دراین‌بین وجود داشت که فقط در برخی خطوط خاص اعمال‌شده بود که وجود این تنوع نرخ هم باعث سردرگمی شهروندان شده بود و هم اعتراضاتی را به دنبال داشت.

تلاش‌های ما بر این معطوف شد تا در گام اول این 14 نرخ را به 5 نرخ کاهش بدهیم، مثلاً نرخ‌های 200، 300، 400، 500 و 600 تومان که حداقل شهروندان بتوانند در محاسبات خود راحت‌تر باشند.

همچنین به‌عنوان واقعیتی که پیش روی ماست در سال 94 هزینه بهره‌برداری اتوبوس‌رانی اصفهان یک‌صد و 30 میلیارد تومان بوده است، به این معنا که یک هزار و 200 اتوبوس موجودی ما صرفاً با همین وضعیت موجود در حال سرویس‌دهی هستند و این بدان معناست که به ازای هر سفر شهری 1200 تومان بایستی پرداخت شود که بر اساس قانون یک‌سوم پرداخت بر عهده مردم، یک‌سوم شهرداری و یک‌سوم سهم دولت هست.

صاحب نیوز: دقیقاً می‌توانید بگویید مردم چه میزان پرداخت داشته‌اند؟

میانگین پرداختی در سال 94 شهروندان 310 تومان بوده و الآن با افزایش میانگین 25 درصدی این عدد به 387 تومان رسیده است و هنوز هم با 400 تومان سهم شهروندان فاصله وجود دارد.

طبق تقسیم‌بندی از 130 میلیارد تومان بودجه مصوب شرکت اتوبوس‌رانی، سهم شهروندان 40 میلیارد، سهم دولت و شهرداری هرکدام 45 میلیارد تومان قرار داده‌شده بود، اتفاقی که افتاد از 40 میلیارد سهم شهروند 35 میلیارد تومان وصول‌شده و شهرداری تمام مبلغ سهم خود را پرداخت کرده است ولی دولت تنها 3 میلیارد از سهم 45 میلیاردی خود را پرداخت کرده است.

صاحب نیوز: با توجه به صحبت شما با یک کسری 47 میلیاردی مواجه شدید، برای مدیریت این مشکل چه‌کاری را انجام دادید؟

این سهم کسری بر عهده شهرداری افتاد که آن را پرداخت کرد تا بتواند همین سرویس‌دهی و خدمات‌رسانی را موجود انجام بگیرد و توقف هم در کار ایجاد نشود.

این مجموع 45 و 47 میلیارد یعنی 92 میلیارد تومان که ارزشی برابر با خرید 220 دستگاه اتوبوس جدید است، در ضمن اتوبوس‌رانی ناگزیر از انجام برخی پرداخت‌ها نیز هست که از آن جمله می‌توان به پرداخت فقط 70 میلیارد حقوق و مزایا، 15 میلیارد تومان سوخت، نزدیک به 2 میلیارد تومان مالیات اشاره کرد که این اعداد، اعداد خیلی بزرگی است.

صاحب نیوز: مشخصاً چه رویکردی را در پیش‌گرفته‌اید؟ آیا وضعیت فعلی اتوبوس‌رانی برای شما راضی‌کننده هست؟

رویکردی که در پیش روی خود متصور شده‌ایم دریافت حداقل سهم شهروندان سهم در تأمین بودجه مربوط به خودشان است و از آن‌طرف هم در تلاش هستیم سهم دولت را نیز جذب بکنیم تا بتوانیم به موضوع توسعه ناوگان اتوبوس‌رانی بپردازیم.

در حال حاضر وضعیت فعلی شرکت اتوبوس‌رانی اصلاً برای ما رضایت‌بخش نیست، نزدیک به 9 سال سن ناوگانمان هست، نزدیک به 200 دستگاه اتوبوس با سنّ بالای 10 سال داریم و اکثر اتوبوس‌های موجود فرسوده، دودزا و آلوده‌کننده محیط‌زیست هستند و نهایتاً این مشکلات ناراحتی شهروندان و مدیران شهری را به همراه داشته است.

صاحب نیوز: این‌که مطرح‌شده در برخی خطوط افزایش صددرصدی داشته‌اید صحت دارد یا خیر؟

با توجه به اجرای طرح یکسان‌سازی نرخ کرایه‌ها، افزایش 2 تا 40 درصدی نرخ‌ها را شاهد هستیم و افزایش صددرصدی مطرح‌شده را رد می‌کنیم، حتی خطوطی را هم داریم که هیچ افزایشی را نداشته‌اند مثل خط میدان جمهوری تا دانشگاه صنعتی که همان مبلغ 900 تومان سابق است.

در یکسان‌سازی نرخ‌ها برخی از قیمت‌های 125، 150 و 175 تومان همگی 200 تومان شده است و این باعث شده خطی که در آن مبلغ 125 تومانی پرداخت توسط مردم می‌شده نسبت به خطی که 175 دریافتی داشته افزایش بیشتری را به دنبال داشته باشد و محسوس‌تر حس شود.

صاحب نیوز: باوجود مشکلاتی که عنوان کردید برنامه‌تان برای سال 95 چیست؟

امیدواریم در سال جاری هزینه کمتری را صرف امور جاری بکنیم و بتوانیم موضوع نوسازی ناوگان را شاهد باشیم و حداقل 400 دستگاه اتوبوس را به ناوگان اضافه کنیم و به دنبال آن رضایت بیشتر شهروندان و مدیران شهری را فراهم کنیم و قسمتی از آلودگی هوا، دودزایی و فرسودگی را کاهش بدهیم و این دغدغه‌ای است تا شهروندان نسبت به استفاده از ناوگان حمل‌ونقل عمومی دارند

زمانی که کیفیت بالاتر و نظم افزایش پیدا کند مردم رغبت بیشتری به استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی پیدا می‌کنند.

پیگیری خود را انجام می‌دهیم تا با همکاری همه‌جانبه شهروندان، مدیران شهری و دولت بتوانیم سهم 17 درصدی استفاده از ناوگان حمل‌ونقل عمومی را طبق برنامه اصفهان 1400 به حداقل 55 درصد برسانیم و این موضوع به معنای آن است که نیمی از سفرهای شهری با استفاده از حمل‌ونقل عمومی انجام خواهد گرفت و نتیجه آن در کاهش ترافیک، تصادفات، خسارات، آلودگی هوا قابل لمس خواهد بود و شهر بهتری شاهد خواهیم بود.

صاحب نیوز: امیدوار هستیم کلیه سؤال‌هایی که در مورد افزایش نرخ کرایه اتوبوس‌رانی ذهن شهروندان اصفهان را درگیر کرده بود در این گفتگوی تفصیلی پاسخ‌داده‌شده باشد. درصورتی‌که سؤال دیگری مدنظر شما مردم فهیم اصفهان است در قسمت نظرات بیان کنید تا پیگیری‌های لازم در خصوص آن انجام شود و نتیجه به اطلاعتان برسد.

انتهای پیام/

 

دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری صاحب نیوز منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد