????? ??????? ?????? ? ???? ???????? ????? ????? ?????
۰۸:۴۲ - دوشنبه ۱۳۹۵/۰۲/۲۷

مهم بودن یا مفید بودن؟!

طلبگی تاثیرگذارترین مسیرهاست

با تمام این اوصاف اما باز فرموده مقام معظم رهبری و تاکید ایشان بر اثرگذار بودن مسیر روحانیت به این معنا نیست که حالا همه جوان ها مسیر صحیح را در طلبه شدن بیابند همانطور که در خود عالم طلبگی هم قرار نیست که همه مرجع تقلید شوند.

به گزارش صاحب نیوز به نقل از ندای اصفهان، متن زیر به قلم محمود فروزبخش از فعالین فرهنگی و رسانه ای شهر اصفهان است که برای ندای اصفهان ارسال شده است. ندای اصفهان که از آغاز یکی از پرونده های مفتوح خود را به بحث و نظر پیرامون حوزه های علمیه اختصاص داده است، هم اکنون نیز در راستای محاسنی که در تضارب آرا نهفته است؛ از نقد و تبادل آراء پیرامون این متن استقبال می کند.

انتخاب مسیر طلبگی و تحصیل علوم دینی از میان مشاغل و حرفه ها تاثیرگذارترین مسیر است اما این به آن معنا نیست که تمامی استعدادها به سمت طلبگی بروند. این لبّ حرف این مقاله است و در ادامه در این باره توضیحاتی را عرض می کنم.

در این باره که طلبگی بهترین و مهم ترین مسیرهاست شکی وجود ندارد اما اشکال بسیاری از مردمان آن است که هنگام انتخاب رشته و راه خود در زندگانی به دنبال آن هستند که مهم باشند، این در حالی است که راه صحیح آن است که به جای «مهم بودن» به «مفید بودن» فکر کنیم. بنا نیست که آدم ها همگی مهم باشند اما هر انسانی موظف است که در جایگاه خود مفید باشد.

طلبگی تاثیرگذارترین مسیرهاست زیرا پرداختن به انسان مهم ترین از پرداختن به ابزارآلات، ماشین ها و ساختمان هاست و همه می دانیم که راه اصلاح جوامع نیز از اصلاح آدم ها می گذرد. و در این زمینه کسی که به روح انسان ها می پردازد به مراتب شغلش حیاتی تر است (مثلا نسبت به پزشکی که به تن آدمی می پردازد). در این میان دین مهم ترین رکن حیات بخش به روح آدم هاست و منظور از دین، همان دین حق است و طلبه ای که قصد و طلب معرفت در این حوزه را می کند، ارزشمندترین انسان هاست.

این را نیز می پذیریم که در دهه های اخیر حوزه های علمیه مورد بی مهری قرار گرفتند و با هجوم استعدادهای اصلی به رشته های مهندسی، حوزه ها از لحاظ بنیه اولیه انسانی دچار کمبود شدند. پس بدیهی است که باید تبلیغات فراوان و اساسی برای جوانان در جریان باشد تا این خلأ پر شود و تا این میزان میان حوزه های علمیه و دانشکده های فنی از لحاظ سطح هوش و گیرایی تفاوت وجود نداشته باشد.

با تمام این اوصاف اما باز فرموده مقام معظم رهبری و تاکید ایشان بر اثرگذار بودن مسیر روحانیت(+) به این معنا نیست که حالا همه جوان ها مسیر صحیح را در طلبه شدن بیابند همانطور که در خود عالم طلبگی هم مرجع تقلید شدن از هم مهم تر و بالاتر است اما قرار نیست که همه مرجع تقلید شوند. حتی قرار هم نیست همه مجتهد شوند. چه بسیار از روحانیون محترمی که استعداد ایشان نه در تحصیل طولانی مدت بلکه در زمینه ترویج و تبلیغ دین است و همواره باید روحانیون حاضر در صحنه ای باشند که به بطن مردم و به خصوص در میان جوانان روند و وظیفه خطیر تبلیغ دین را برعهده گیرند.

لازم نیست که همه آقایان به قم روند و مدارج علمی بالا را کسب کنند بلکه برعکس لازم است که بسیاری از آقایان به شهرهای کوچک در اقصی نقاط کشور و بلکه جهان بروند و تبلیغ دین را پیگیری نمایند.

پس ملاحظه می فرمایید که حتی در خود حوزه هم این تفاوت ها وجود دارد و همه در حوزه های علمیه یک مسیر را طی نمی کنند پس به همین ترتیب کسانی که قصد خدمت به اسلام و مسلمین را دارند، مسیر مشابهی ندارند. این قلم معتقد است بنا بر علایق و استعدادها، مسیر تحصیلی افراد مشخص می شود و چه بسا جوانان و نوجوانانی که راه خدمتشان از مسیری غیر از انتخاب حوزه بگذرد. در ثانی همه می دانیم که یک معلم یا یک مدیر خوب مناسب تر است از یک روحانی متوسط. پس چه بسا جوان در انتخاب مسیر خود باید دقت کند که در کدامین مسیر بیشترین بازدهی را خواهد داشت. در این باره توجه به تیپ های شخصیتی و گزینش مسیر شغلی متناسب با تیپ شخصیتی فرد می تواند راهگشا باشد. برای رسیدن به بهترین کارایی، جوان باید رشته ای را انتخاب کند که آن رشته و مشاغل مرتبط با آن، بیشترین تشابه و همخوانی را با فرم شخصیتی شخص داشته باشد.

انتهای پیام/ت