عبدالقائم شوشتري
۱۱:۱۵ - چهارشنبه ۱۳۹۲/۰۹/۲۷

درس گفتارهای معرفتی؛ آیت الله شیخ عبدالقائم شوشتری

مطالب زیر گوشه هایی از سخنرانی آیت الله شیخ عبدالقائم شوشتری پیرامون مسائل معرفتی در حسینیه حضرت ابوالفضل(ع) در خیابان عبدالرزاق است که توسط سرویس دین و اندیشه صاحب نیوز پیاده سازی شده است…

.
به گزارش صاحب نیوز، آیت الله شیخ عبدالقائم شوشتری در روز نیمه ذی الحجه سال 1365 ه.ق روز تولد امام دهم، حضرت علی بن محمد الهادی صلوات الله علیه، درشهر قوچان متولد شد. حدود سیزده ساله بود که حس خداجویی در او بیدار شد و از محضر مرحوم آیه الله شیخ مجتبی قزوینی احمدی سینائی بهره برد و سپس به اصفهان آمد و هم اکنون اگر محفلی معنوی و حلقه انسی در منزل ایشان برگزار شود محل گردآمدن عاشقان و سالکان دلسوخته می گردد.
و به قول خود ایشان:
«بنده طلبه مشهد و سرسپرده به مرحوم آیه الله شیخ مجتبی قزوینی شاگرد مرحوم آیه الله شیخ مهدی اصفهانی مؤسس مکتب تفکیک بودم، چه شد که سرسپرده کسی شدم که قبلا به او بدبین بودم و سپس فدائی او شدم، حتی کار به جائی رسید که ایشان مرا به عنوان مریدی کوچک به شاگردی پذیرفتند و اذکاری هم تعلیم فرمودند و بنده را از تنگ نظری های مختلف به سعه بینش عرفانی دلالت کردند. درخاتمه به منظور قدردانی از دیگر بزرگانی که از محضرشان استفاده کرده ام طبق وظیفه شرعی “من لم یشکر المخلوق لم یشکر الخالق” به ذکر اسامی شریفشان اکتفا می کنم.»
1_1_milade-mahdi87
مطالب زیر گوشه هایی از سخنرانی آیت الله شیخ عبدالقائم شوشتری پیرامون مسائل معرفتی در حسینیه حضرت ابوالفضل(ع) در خیابان عبدالرزاق است که توسط سرویس دین و اندیشه صاحب نیوز پیاده سازی شده است؛ هر سخنرانی ایشان در حدود 15 دقیقه بوده است.
امت پیامبر 73 فرقه می شوند
در زیر آسمان یک دین حق وجود دارد آن هم دین اسلام است. هر کسی دینی جز اسلام برگزیند حساب نمی شود. حضرت رسول اکرم (ص) می فرمایند: امت من 73 فرقه می شوند. 13 فرقه دم از عشق و محبت تو می زنند و 12 فرقه مذهبشان باطل است.
تولی یعنی دوست داشتن خدا و انبیاء و امامان معصوم و مومنین.
تبری یعنی دشمن بودن با افرادی که دشمنی با خدا و انبیاء معصوم دارند.
1) باید از نظر عقیدتی تبری را حفظ کنیم.
2) تعدادی از انبیای عظام (مانند پیامبر) تبری را قبول دارند و تعدادی قبول ندارند.
حفظ وحدت بین جوامع مسلمین اعم از شیعه وسنی بسیار مهم است اما بدانیم دیدگاه شیعه و سنی از نظر سیاسی، نظامی، اقتصادی و عقیدتی متفاوت است. پیامبر گرامی اسلام(ص) فرمودند: من می روم و بین شما کتاب و عترت را به یادگار می گذارم. (غررالحکم باب 4 صفحه 317)
«اذا کان محاسن الرجل اکثر من مصابیح»
کسی که خوبی هایش بر بدی هایش غلبه دارد انسان کاملی است.
امام حسین (ع) می فرماید: عالم کسی نیست که خطا نکند اگر او اشتباه نمی کرد از عجب (غرور) به دیوانگی می افتاد.
وجود مبارک حضرت مهدی(عج) نام تکوینی خداست
خدا به ما شیعیان لطف فرموده  و ما را به حضرت مهدی(عج) دلالت نموده است. بعنوان تشکر فراوان ( الحمدلله الذی هدانا لنهتدی…) وجود مبارک حضرت مهدی نام تکوینی خداست. این نعمت پس از توحید و نبوت نعمتی است که بالاتر از آن نیست و مهم تر از آن اگر انسان به تمام پیامبران و ائمه اعتقاد داشته باشد، ولی به حضرت ولی عصر اعتقاد نداشته باشد اهل نجات و صلاح نیست. زیارت امین الله بسیار مورد توجه حضرت مهدی(عج) است چون هم زیارت است و هم مناجات و دعا. بعد از هدایت شدن به حق مرا گرفتار ظلالت و گمراهی مکن. اگر از امام زمان هیچ حجتی نباشد، غیر از همین نمازی که فرموده اند تا (100 مرتبه ایاک نعبد و ایاک نستعین) برای شناخت ایشان کافی نبود. عوام برای شناخت ولی نیاز به معجزه دارند، اهل دل و اهل معنا قدر نماز امام زمان را می دانند. قدر نماز امام زمان را کسی می داند که راه سیر و سلوک رفته باشد و به سختی ها برخورده باشد و بفهمد کسی غیر ازخدا نیست. در ادامه این دعا به نام دوازدهم تصریح است برای توفیق بیشتر. باید از خدا کمک بگیریم (اللهم الرزقنا توفیق الطاعه) این دعا دعایی است که شخص امام زمان خودشان از این راه سیر و سلوک می کنند. ائمه ما از طریق دعا و استغاثه با خدا ارتباط برقرار می کنند. خدا به موسی عمران(ع) فرمود: ای موسی هرچه می خواهی از من بخواه حتی علف گوسفندانت را. برای اهل تقوی دشمنان مزاحمت ایجاد می کنند از آنها قضای حاجت مخواه.
بنده خوب کسی است که مورد قبول امام زمان(عج) باشد
شب آخر غیبت، امام زمان(عج) سر به سجده می گذارند و تا صبح در کنار کعبه دعا می کنند. بنده خوب کسی است که مورد قبول امام زمان(عج) باشد. خدایا مرا در اطاعت از فرامین ولی امرت ثابت قدم بدار. یکی از معجزات خوب حضرت سلیمان(ع) قالیچه ای است که پنج نفر بر آن سوار می شوند و وقتی حضرت صاحب الامر (عج) ظهور می کند قالیچه را می آورند. اطاعت یعنی زمانی که مولا فرمانی بدهد بعد اطاعت بشود. این مربوط به زمان غیبت است این برای هدایت همه نیست. برای هدایت افراد برجسته جامعه مانند مرجع تقلید است. خدایا مرا هدایت کن به همان امامی که او را از خلق پوشیده داشتی و به اذن و اجازه شما غیبت گزید.
دعاهای ما قبل از ثاتیر در ظهور عمومی اثر می گذارد نه در ظهور خصوصی. حضرت ولی عصر (عج) دو ظهور دارند:
1) ظهور خصوصی، که این ظهور برای عده ای رخ داده است و عده ای دیگر بدان نزدیک شده اند.
2) برای جامعه تا ما به کمال معنوی برسیم (امام زمان(عج) در انتظار فرمان خداست). امام زمان (عج) نمی تواند مستقل عمل کند. در قرن چهارم، نهج البلاغه توسط سیدرضی جمع آوری شد. حضرت دو خطبه خواندند یکی در مسجد جامع کوفه و دیگری در مسجد جامع بصره. در یکی از این دو یاران حضرت را نام بردند، معلوم نیست کدام یک و در دیگری حضرت از شبلی نام می برد که می گوید من می توانم مرده را به اذن خداوند زنده کنم. منصور حلاج به دست علمای سنی بر دار رفت. امام زمان(عج) به اذن شما غایب شد و تو هستی عالم غیرُمَعلم تا وقتی مصلحت به دست توست. در عشق مجازی عاشق غیرتش زیاد است، اما در عشق حقیقی می گوید: کاش معشوق من عاشقانش زیاد باشند. در کعبه 8 رکعت نماز می خوانند، دو رکعت خطبه، دو رکعت یمانی، دو رکعت عراقی، دو رکعت کربلا. قبله کعبه کربلاست. ولی فقیه با مرجع تقلید فرق می کند. ولی فقیه مقامش بالاست. اذن جهاد و صلح، تعیین نماز عید فطر فقط با مرجع تقلید است.
عالم دو قسم است ُمعلم و غیر معلم. ما اگر به جایی برسیم عالم معلم هستیم. شرط آن:
1)   اعتقاد به امام زمان(عج) داشته باشیم.
2)   برای آن حضرت دعا کنیم.
عاشق نیاز به تعلیم ندارد
شیعه شرط اول را دارد. خدایا آن حضرت را از جمیع ضررها محفوظ بدار.
پس آن حضرت هم آسیب پذیر هستند. ایشان در بین چهارده معصوم شخصیت شماره 6 هستند. پنج تن بالاترند و بعد از آنها حضرت ولی عصر است. اگر دعاها برای ظهور حضرت موثر نباشد، ظهوری  برای خودمان است (ظهور فردی و شخصی). اگر چهل روز برای ظهور آن حضرت دعا کند قطعا برای خود او ظهور فردی رخ خواهد داد. خدایا حضرت را از شش جهت حفظ کن. ما ضمن دعا برای حضرت این را نیز اضافه کنیم که خدایا هر چه خودت صلاح می دانید ما که دعا کردیم. عاشق نیاز به تعلیم ندارد. عشق خودش به انسان می آموزد. بارگاه امیرالمومنین(ع) نه تنها کمتر از خانه کعبه نیست، بسیار بالاتر هم هست. دو نفر نفس زکیه هستند. سید محمد ابن سید حسن به عنوان نایب خاص امام زمان در قله ظهور می کند. بین رکن و مقام ظهور می کند. بعد کشته (شهید) می شوند سپس حضرت مهدی(عج) بعد از 15 روز ظهور می کند.
(نفس زکیه) دیگری که در کوفه با 70 نفر شهید می شوند آن هم سید محمد باقر حکیم برای این زمان تعیین نشده اما برای اولی فاصله تا ظهور 15 روز است.
اعتکاف عبادتی است مختصر، کم زحمت و موفق
در زمان اعتکاف، زنان و مردان لباس احرام بپوشید. دعا و نمازها خوب است، اما کسب علم از همه مهم تر است. اعتکاف حج اصغر است بنابراین بعضی چیزهایی که بر محرم حرام می شود برشخص معتکف هم حرام می شود. ظهور خاص یعنی با حضرت حق ارتباط داشته باشید. همه راه ها به سوی امام زمان بسته نیست. گناه نکنید و هر روز یک زیارت نامه بخوانید.
مرتب باید ارتباطمان را با خدا حفظ کنیم. خدایا همان طوری که بر من منت نهادی، مرا بر ولایت حضرت علی (ع) و ائمه معصومین مستدام بدار که آنها بهترین گوهرهای وجودی 14 معصوم (ع) هستند. اگر خدا ما  را هدایت نمی کرد، ما نمی توانستیم جهت ها را بشناسیم. شناخت نام اعظم خداوند اهمیتش کمتر از شناخت ائمه است. اگر خداوند حجت خود را از ما مخفی می  کرد ما نمی توانستیم آن را کشف کنیم.
بنابراین این جمله را به عنوان شکر بگوییم.«الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین بولایت امیرالمومنین». توحید منهای ولایت یا برعکس کافی نیست. بشر نعمتی را که ارزان بدست بیاورد، قدرش را نمی داند.
اگر خدا امام زمان را به ما معرفی نمی کرد، نمی توانستیم با رمز و اسطرلاب پیدایشان کنیم.
برای شناخت آن حضرت 40 سال طول می کشد؛ ولی با استاد 10 سال زمان می خواهی تا به مقصود برسی.
تقوا و عشق دو شرط  دیدار با  امام زمان است
 انسانی که کافر باشد نور ندارد. کوروش دو پایتخت داشت یکی تابستانی، یکی زمستانی. دانیال در دستگاه او نفوذ نمود ابتدا علم رمل را به آنها یاد داد. رمل به معنی ریگ است.
تقوا و عشق دو شرط دیدار با امام زمان است. مداومت به یکی از عبادت ها از طریق علم رمل و جفر برای شناسایی امام زمان(عج) از طریق خودشان منع شده است. جفر مهم تر از رمل است و تنها معصومین می توانند این کار را انجام دهند. افرادی که بی اجازه ذهن شما را می خوانند بی شک خانواده ابلیس هستند نه اولیاالله.  چون این کار شیطان است. اوحدی مراغه ای 60 سال و حافظ 40 سال سالک بود. به دلیل این که زندگانی حضرت سلیمان مرفه بود آخرین فردی است که وارد بهشت می شود.
عشق به دو قسم است. عشق حقیقی: علاقه فراوان به حضرت اجل و علی (ع) و اهل بیت(ع).
عشق مجازی: علاقه و محبت شدید انسانی به انسانی دیگر، عشق مجازی و حلال آلوده به حرام و بسیار بدتر ازگناهان دیگر است.
آنان که طلبکار خدایید، کجایید
                         حاجت به طلب نیست، شمایید شمایید
«القلب حرم الله و لا تسکن حرم الله غیر الله»
 قلب حرم خداست در حرم خدا غیر ازخدا را ساکن منما. عشق مجازی حلال نه تنها بد نیست بلکه خوب است عشقی که بخاطر امیال نفسانی نیست. عشق و محبت مجنون به لیلی. در عشق های مجازی حلال طلوع خورشید الوهیت است از خورشید معشوق. در این عشق انسان حاضر نیست ذره ای گناه کند حتی فکر گناه را هم نمی کند. عشق مجازی ممدوح است مانند زن و شوهری که عاشقانه زندگی می کنند.
آداب سفر
آداب سفر برای زیارت حضرت امام رضا (ع) برای دست پر برگشتن:
1)  توبه و استغفار بیشتر انجام دهیم.
روز یکشنبه غسل توبه و دو رکعت نماز، بعد از حمد معوذتین خوانده شود. این نماز در ماه ذی الحجه باشد بهتر است.
در مسیر، معصیت نشود. ازنگاه به نامحرم خودداری شود. غیبت های کوچک نشود. غسل زیارت در هر زیارتی لازم است. عقلمان با نفس صحبت کند. قدم ها را کوتاه برداریم. با تدبر و توجه و متنبه باشیم.
2) در صحن اذن دخول کوتاه بگیریم. در حرم و در رواق آخر اذن دخول کامل بخوانیم. گاهی باید به بعضی ترفندها متوسل شد. مثلا به شیخ مفید، شیخ بهایی ونخودکی متوسل شوید.
هر بارکه به حرم مطهرمشرف می شوید یک زیارت نامه مخصوص بخوانید هرگاه خواستید از حرم بیرون باشید، رخصت بگیرید.
3) بعد از زیارت در قسمت بالای سر حضرت زیارت بخوانیم با همان سوره های مخصوص الرحمن و یس. بعد دو رکعت نماز حاجت در قنوت بخوانیم و به زبان مادری حاجت خود را ذکر کنیم.
4) هر وقت حالش را داشتیم در طرف بالای سر حضرت نماز جعفر طیار را با همان آداب مخصوص بخوانیم.
5) برای گناهکاران دعا کنیم آنها به دعای بیشتری در زیارت شما نیاز دارند.
در کوی ما شکسته دلی می خرند و بس
بازار خود فروشی سوی دیگر است و بس
6) زیارت اول را به نیابت از امام زمان انجام دهید.