صفحه اصلی » آخرین اخبار ایران و جهان » توجه به پیشگیری رُشدمدار از دوران کودکی/ بی توجهی به ارزش ها ایجاد آسیب های اجتماعی را در پی دارد

در دوره آموزشی مدیریت پیشگیری از وقوع جرم و آسیب های اجتماعی مطرح شد؛

توجه به پیشگیری رُشدمدار از دوران کودکی/ بی توجهی به ارزش ها ایجاد آسیب های اجتماعی را در پی دارد

دوره آموزشی مدیریت پیشگیری از وقوع جرم و آسیب های اجتماعی به همت معاونت تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان و معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری اصفهان در مجتمع فرهنگی امام علی (ع) برگزار شد.

تاریخ انتشار: ۱۶:۲۹ - چهارشنبه ۱۳۹۵/۰۹/۲۴

به گزارش صاحب نیوز، پیش از ظهر امروز دوره آموزشی مدیریت پیشگیری از وقوع جرم و آسیب های اجتماعی به همت معاونت تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان و معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری اصفهان در مجتمع فرهنگی امام علی (ع) برگزار شد.

رئیس اداره مراقبت و پیشگیری در برابر آسیب های اجتماعی آموزش و پرورش کل استان اصفهان در جمع فرهنگیان گفت: این دوره با هدف تربیت مدرسین برای طرح های پیشگیری رشد مدار برگزار شده است.

سعید باقری ادامه داد: از جمله موضوعات در نظر گرفته شده برای آموزش فرهنگیان نقش آموزش و پرورش، دین، خانواده و رسانه ها در پیشگیری از وقوع جرم و آسیب های اجتماعی هستند که در قالب این کارگاه های آموزشی به آن ها می پردازیم.

*  توجه به پیشگیری رشد مدار از خردسالی متناسب با رشد کودکان

وی افزود: در این طرح که نظام مراقبت اجتماعی از دانش آموزان است با تعامل خوب دستگاه های دادگستری استان اصفهان، مرکز بهداشت نیروی انتظامی و نهاد های دولتی و گروه های مردمی روبه رو شدیم و امیدواریم که در آینده نظام مراقبت اجتماعی از دانش آموزان شکل بگیرد.

باقری با اشاره به اینکه باید پیشگیری رشد مدار از خردسالی متناسب با رشد کودکان انجام شود، اظهار کرد: پیشگیری رشد مدار از خردسالی متناسب با رشد کودکان است و سیاست گذاری پیشگیرانه خود را طراحی می کند.

وی تصریح کرد: در مطالعاتی که اخیراً انجام شده، به این نتیجه رسیدیم که یکی از بهترین پیشگیری ها برای فرزندان پیشگیری رشد مدار است که از وقوع جرائم و آسیب های اجتماعی پیشگیری می کند؛ در نتیجه باید متناسب با رشد بچه ها در دوره پیش دبستانی، کودکی و دوران بلوغ مهارت های زندگی و نکات آموزشی به آن ها آموزش داده شود.

رئیس اداره مراقبت و پیشگیری در برابر آسیب های اجتماعی آموزش و پرورش گفت: این مهارت ها و نکات آموزشی در زمینه پیشگیری رشد مدار مؤثر خواهد بود که ویژگی های پیشگیری رشد مدار، تربیت مدار بودن، فرد مداری و عام بودن است و با توجه به وجود پتانسیل درونی فرد شکوفا می شود تا با آسیب هایی که در جامعه با آن روبه رو می شود به عنوان عامل محافظت کننده از خود مراقبت کند.

* تربیت مداری، فرد مداری و عام بودن موجب پیشگیری رشد مدار است

باقری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: تربیت مداری، فرد مداری و عام بودن موجب پیشگیری رشد مدار و ایجاد رویکرد فرهنگی است، البته مهم ترین سیاست ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی با رویکرد مهارت های زندگی است، چرا که نهاد خانواده از تأثیر گذارترین نهاد ها در پیشگیری رشد مدار است.

این مقام مسئول آموزش و پرورش تصریح کرد: لازم است که بسیاری از آموزش ها و مهارت های زندگی در زمینه پیشگیری رشد مدار در کانون خانواده و با مشارکت والدین و اعضای خانواده صورت بگیرد، بعد از خانواده مهم ترین نهاد تأثیر گذار مدرسه و آموزش و پرورش است.

به گفته وی، جمعیت هدف ما دانش آموزان هستند و اکنون در استان اصفهان با برخورداری از 850 هزار نفر دانش آموز، یک سوم آنها در مقطع ابتدایی مشغول به تحصیل هستند و ما بقی در دوره متوسطه اول و دوم تحصیل می کنند و حدود یک میلیون جمعیت دانش آموزی را تشکیل می دهند.

وی افزود: این جمعیت دانش آموزی اگر چهار نفر عضو هم داشته باشند ما می توانیم چهار میلیون از جمعیت استان را تحت پوشش برنامه های پیشگیری از آسیب های اجتماعی قرار دهیم.

باقری با بیان این که اجرای طرح ها و تربیت مدرسین توسط دادگستری استان اصفهان انجام شده است؛ تصریح کرد: شما فرهنگیان به عنوان بازو های ما در این دوره آموزشی هستید تا بتوانید مطالب این کارگاه های آموزشی را با هم فکری به نتیجه برسانید و به خانواده ها منتقل کنید.

رئیس اداره مراقبت و پیشگیری در برابر آسیب های اجتماعی آموزش و پرورش کل استان اصفهان خاطر نشان کرد: اجرای برنامه ها در آموزش و پرورش با تعامل و مشارکت والدین و خانواده ها میسر می شود که می توانند در بحث های پیشگیری نقش های مهمی را داشته باشند.

* دادگستری وظیفه دارد با افراد مجرم با تعیین مجازات برخورد کند

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان اصفهان در همایش پیشگیری از وقوع جرم فرهنگیان گفت: بشر از زمانی که پا به عرصه گذاشت با مفهوم مالکیت و حقوق آشنایی نداشت و کم کم با این مفاهیم آشنا شد و درصدد بر طرف کردن نیازها برآمد.

محمد رضا قنبری ادامه داد: حکومت در این زمینه وظیفه ای را بر عهده دارد و بحث دادگستری مطرح و در تمام جوامع انسانی تشکیل شد و  دادگستری ابتدا شروع به احقاق حقوق مردم کرد و  برای رفع اختلافات گام برداشت. به سمت عدالت کیفری پیش رفت.

وی افزود: فرد مرتکب جرم باید مجازات شود که وقوع این اتفاق در جامعه بسیار خوب است، اما بسیاری از اوقات مجازات ها پاسخ گو نبودند و آثاری که برای فرد بزه دیده به وجود می آمد با مجازات بزهکار تمام نمی شدند، به همین دلیل رویکرد توجه به بزهکار تغییر پیدا کرد و بر این نکته تأکید شد که بزه دیده را دریابیم.

این مسئول افزود: توجه جامعه شناسان و روانشناسان و  ترکیب رشته ها جرم شناسان را  به این حقیقت رساند که به روانشناسی قضایی ورود پیدا کنند.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان اصفهان تصریح کرد: بنده سال ها با پرونده های کیفری ارتباط داشتم و باید اذعان کنم که  12 ماه حبس با 13 ماه تفاوت زیادی دارد، قانون برای جرایم جزای نقدی، ضربه شلاق و حبس تعیین می کند که هر کدام از این جزاها برای شخصیت افراد تأثیرگذاری متفاوتی دارد.

* بی سوادی و بیکاری از دلایل اصلی وقوع جرم در جامعه 

قنبری با اشاره به اینکه برای سرقت و همه جرایم مجازات هایی وجود دارد، باید حکم صادر شود و  و صدور حکم کار آسانی نیست، گفت: باید بر مبنای ملاک ها حکم جاری شود، اکنون عدالت کیفری در برابر جرم ها چندان پاسخ گو نیست و البته در دنیا به این نتیجه رسیده اند که نمی توانند عدالت کیفری را حذف کند.

به اعتقاد وی، عدالت ترمیمی بر این امر تأکید دارد که به بزه دیده هم توجه شود و در بررسی ها می بینیم که در جرایم امنیت روانی افراد به هم می خورد و بازگشت آن ها به امنیت روانی و جبران آسیب های روحی و روانی اهمیت دارد.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان اصفهان خاطر نشان کرد: در تمام دنیا به این نتیجه رسیده اند که پیشگیری هزینه ها را پایین می آورد، خانواده زندانی در معرض خطر آسیب های اجتماعی است، باید بدانیم که افراد با سواد کمتر مرتکب جرم می شوند و بی سوادی و بیکاری از دلایل اصلی وقوع جرم در جامعه است که باید در رفع آن تلاش کنیم.

قنبری گفت: به طور حتم خانواده و مربیان و معلمان در ارائه آموزش ها به دانش آموزان مؤثرند و با این برنامه ها می توان برای آینده و برخورداری از جامعه سالم و کاهش جرم برنامه ریزی کرد.

* رشد فضاهای مجازی، رشد آسیب های اجتماعی را به دنبال دارد

معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان در ادامه این جلسه آموزشی در جمع فرهنگیان گفت: متأسفانه در چند سال اخیر رشد فضا های مجازی، بازی ها و سرگرمی ها با مسائل فرهنگی جامعه هم خوانی ندارند که خود باعث رشد آسیب های اجتماعی شده است.

عبدالرضا رئیسی ادامه داد: نوجوانان و جوانان نیز اولین افرادی هستند که آسیب می بینند و بر همین اساس، مدرسه بهترین مکان برای ارائه آموزش های لازم برای کاهش این آسیب ها محسوب می شود.

وی افزود: دانش آموزان، آینده سازان کشور هستند و برای رسیدن به جامعه سالم، باید دانش آموزان سالم پرورش دهیم، خوشبختانه در این رابطه طرح های مشترکی به منظور کاهش آسیب های اجتماعی میان شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر و آموزش و پرورش و دادگستری استان در حال اجرا است.

رئیس خاطر نشان کرد: امیدوارم به روزی برسیم که آسیب های اجتماعی نه تنها رشد نکنند، بلکه روز به روز شاهد کاهش این آسیب ها در جامعه سالم باشیم.

انتهای پیام/ صدای سلامت/ الف

پاسخی بگذارید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری صاحب نیوز منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد