صفحه اصلی » اجتماعی » تغییر محتوای درسی امری تدریجی و در دست اقدام/ وجود تخلفات جدی در صندوق ذخیره فرهنگیان

رئیس کمیسیون آموزش مجلس مطرح کرد؛

تغییر محتوای درسی امری تدریجی و در دست اقدام/ وجود تخلفات جدی در صندوق ذخیره فرهنگیان

رئیس کمیسیون آموزش مجلس گفت: محتوای درسی هم در آموزش و پرورش و هم در دانشگاه باید تغییر کرده و متناسب با نیاز جامعه تنظیم شود که قانونی برای تحقق این امر تصویب کرده ایم اما این امر به صورت تدریجی در طی سال های متوالی تحقق می یابد.

تاریخ انتشار: ۱۵:۱۹ - دوشنبه ۱۳۹۶/۰۹/۲۰

به گزارش صاحب نیوز؛محمدمهدی زاهدی پیش از ظهر امروز در نشست خبری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در سال جاری 0.46 درصد بودجه آموزشی کشور محقق شده است، اذعان کرد: بعید می‌دانم تا پایان سال این یک درصد از این بودجه اختصاص یابد چنانچه در سال‌های قبل نیز وضعیت خوبی را شاهد نبودیم و در بهترین سال فقط 0.6 درصد از بودجه آموزشی تحقق یافته است.

عمده مسئولان به توان داخلی کشور ایمان ندارند

وی با اشاره به اینکه عدم تحقق بودجه آموزشی در کشور یک ضعف بزرگ به شمار می‌آید تصریح کرد: مشکل آنجا است که عمده مسئولان کشور هنوز باور ندارند که با تکیه به توان داخلی و دانش بومی می‌توان مشکلات کشور را حل کرد، به عنوان مثال در وزارت نفت هر ساله میلیاردها تومان هزینه استفاده از امکانات شرکت‌های برند جهانی می‌شود در حالیکه در کشور خودمان مخترعانی هستند که می‌توانند همان امورات را انجام دهند.

برای حذف کنکور نیازمند آزمون های حرفه ای هستیم

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درخصوص سرانجام کنکور در سیستم آموزشی کشور با بیان اینکه دو قانون در مورد کمرنگ شدن نقش کنکور در سال‌های 87 و 92 تصویب کرده‌ایم یادآور شد: در آنجا پیش بینی کردیم آموزش و پرورش باید بستری را برای برگزاری آزمون های استاندارد برگزار کند اما برای برخی رشته های پرمتقاضی مثل پزشکی، دندان پزشکی، دارو سازی، مهندسی برق، کامپیوتر، هوافضا و … آزمون های استاندارد نمی تواند پوشش کافی و لازم را به آن‌ها بدهد.

وی در تشریح چرایی عدم پاسخگویی آزمون‌های استاندارد به عنوان جایگزینی برای کنکور ابراز کرد: سال قبل بیش از 500 هزار نفر انتخاب اول خود را پزشکی زده بودند در حالیکه دانشگاه‌های ما فقط 100 نفر ظرفیت دارند و این در حالی است که  بر اساس قانونی که تصویب کردیم اگر قرار باشد انتخاب بر مبنای آزمون استاندارد باشد در علوم تجربی حداقل 3 هزار معدل 20 وجود دارد که آزمون استاندارد آموزش و پرورش نمی تواند این گزینش را پاسخگو باشد براین اساس باید آزمون دیگری هم باشد که علاوه بر این آزمون ها برگزار شود.

وجود تخلفات جدی در صندوق ذخیره فرهنگیان

زاهدی در رابطه با اختلاس صورت گرفته از صندوق ذخیره فرهنگیان تبیین کرد: به دنبال گزارشات متعدد مجلس نهم و مطالعات مجلس به این نتیجه رسیدیم در صندوق ذخیره فرهنگیان و بانک سرمایه تخلفات جدی وجود دارد.

وی افزود: هولدینگ ها و شرکت های اقماری بسیار بزرگی را این صندوق ایجاد کرده بود که ورود به همه آن ها در بازه 9 ماهه کار سختی بود براین اساس از دیوان محاسبات کمک کرفتیم که نتیجه آن گزارش 1600 صفحه ای بود و طی 22 ساعت کاری این گزارش در کمیسیون ارائه شد که سنگین ترین گزارش تحقیق تفحص در تاریخ جمهوری اسلامی بود و خلاصه این گزارش در 11 صفحه بصورت کلی آماده شده که فردا برای صحن علنی قرائت خواهد شد.

تغییر محتوای درسی امری تدریجی و در دست اقدام

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در پاسخ به خبرنگار ندای اصفهان مبنی بر راه‌حل کمیسیون آموزش برای حل و فصل مشکل محتوای درسی و ارائه محتوای متناسب با نیازهای جامعه عنوان کرد: نظام آموزش ما در دبیرستان و دانشگاه متناسب با نیاز کشور نیست و توجه کمتری به مباحث حرفه ای و کار آفرینی داشته که این یک اشکال اساسی است.

وی در ادامه اظهار کرد: در برنامه ششم توسعه به گونه ای قانون را تصویب کردیم که هم وزارت آموزش و پرورش و هم وزارت علوم ملزم شدند به سمت آموزش حرفه ای و تخصص محور حرکت کنند و برای تحقق این هدف آمایش سرزمینی را دنبال می کنیم اما این یک حرکت دفعی نیست برنامه ریزی می خواهد و در طول سال‌های متوالی به صورت تدرجی تحقق می‌یابد.

زاهدی با بیان اینکه واقعیت تلخ این است که امروز مدرک گرایی در کشور رخنه و اهمیت پیدا کرده و استخدام ها اصولا بر پایه مدرک است تصریح کرد: در کنارقانون فوق الذکر قانونی را ارائه دادیم که به عنوان مباحث آموزش مهارتی و صلاحیت حرفه ای که تاکید جدی داشتیم و از اصحاب رسانه می خواهیم که از دولت بخواهند که آن را به جد دنبال کند چراکه چاره ای جز این نداریم و باید از مدرک گرایی به سمت صلاحیت های حرفه ای حرکت کنیم.

وی در رابطه با کمرنگ بودن ارتباط دانشگاه و صنعت بیان کرد: در سه قانون بسترهای خوبی برای ارتباط دانشگاه و صنعت برقرار شده که برای رفع نیاز بنگاه های صنعتی دانشگاه به میدان بیایند و در تحقیق و پژوهش بستری فراهم کردیم که از طریق ایران داک پیگیری شود و پروژه ای بدون نظارت ایران داک و بدون مجوز معاونت های پژوهشی نمی تواند کاری را دنبال کند.

تصویب طرح مجلس برای حل مشکلات حق التدریس

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در پاسخ به سوالی مبنی بر چرایی عدم حل مشکلات معلمان حق التدریس عنوان کرد: در این رابطه طرحی در مجلس در مورد بکارگیری و استخدام نیروهای حق التدریس امضا شده بود که کاملا خلاف قانون اساسی و سیاست های آموزشی و انقلاب فرهنگی بود از این رو در کمیسیون رد شد و عده ای از نماینده ها مجددا گفتند حاضریم از اشکالات آن چشم پوشی کنیم لذا مجددا طرح اصلاح شده مطرح شد و دو سوم رای آورد که 20 روز پیش به تصویب رسید.

وی در تبیین طرح فوق الذکر تشریح کرد: در این طرح از بین حق التدریسی ها و یا تمامی کسانی که مصوبه سال 1395 شامل حال آنها می شود آزمون اختصاصی گرفته می شود و براساس این آزمون استخدام خواهند شد.

زاهدی در رابطه با اولویت برنامه‌های کمیسیون آموزش در سال جاری بیان کرد: در بودجه امسال سعی می کنیم تا جایی که می توانیم و مخالف برنامه ششم توسعه نیست با دولت همراهی کنیم اما هرجا مخالف بود مقابله می کنیم به عنوان مثال موافق کمرنگ کردن مدارس دولتی نیستیم براین اساس تجهیزات و سرانه آن ها را اولویت می دهیم و بازسازی و مقاوم سازی مدارس در اولویت کاری قرار دارد همچنین در امور دانشجویی نیز سرانه دانشگاه های دولتی در اولویت قرار دارد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر چرایی عدم حمایت از پژوهش های بر زمین مانده ابراز کرد: هیچ جای دنیا توان اینکه همه اختراعات را زیر پوشش حمایتی قرار دهد ندارد براین اساس کسی که طرحی را ارائه می دهد باید حمایت هایی از بیرون داشته باشد اما صندوق ذخیره به آنها کمک می کند وام به آنها می دهد و حتی اگر طرح آن ها در حل مشکلات اساسی نقش داشته باشد حمایت های ویژه ای را انجام می دهیم.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در رابطه با چرایی افزایش قارچ‌گونه دانشگاه های علمی کاربردی مطرح کرد: باید نگاهمان به آموزش عالی به گونه ای باشد که دانشگاه در جهت خدمت به جامعه و مردم و رفع نیازهای کشور و اعتلای علم و فناوری باشد که اگر با این نگاه ببینیم نگران زیاد شدن دانشگاه ها و آموزش عالی نخواهیم بود.

وجود مدارس چندگانه از مشکلات اساسی است

وی در پاسخ به این سوال که وجود مدارس مختلف در کشور چه اهمیتی دارد با بیان اینکه وجود مدارس مختلف به بهانه های مختلف یکی از مشکلات کشور است افزود: کمیسیون آموزش و تحقیقات نظر خوشی به این مسئله ندارد امیدواریم دولت و مجلس طرحی در جهت کاهش این تنوع داشته باشد.

زاهدی در رابطه با بیمه معلمان حق التدریسی که از سال 84 استخدام شده بودند اذعان کرد: دولت موظف شد این ها را بیمه کند؛ قانونی بود که در کمیسیون آموزش و تحقیقات تصویب کردیم که سال گذشته به دولت ابلاغ شده و به دولت گفته شده بیمه این افراد باید مطابق روز پرداخت شود اما با توجه به اعتراضات معلمان نامه ای به وزیر کار نوشتم که تجدید نظر کنند اما این در اختیار دولت هست و مجلس نمی تواند دخالت کند.

با کمرنگ شدن کنکور به حذف موسسات کمک آموزشی امیدواریم

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در پایان در خصوص مشکلات مربوط به موسسات کمک آموزشی و رانت و لابی گسترده این موسسات با برخی مدارس و معلمان عنوان کرد: امیدواریم با کمرنگ شدن کنکور از شر این موسسات نیز خلاص شویم.

انتهای پیام/ ندای اصفهان/گ.پ

دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری صاحب نیوز منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد