صفحه اصلی » سیاسی » ضرورت ترویج اندیشه‌های ناب امام خمینی (ره) به نسل چهارم انقلاب/ سبک زندگی امام سرلوحه کار مسئولان باشد

نقد و نظر؛

ضرورت ترویج اندیشه‌های ناب امام خمینی (ره) به نسل چهارم انقلاب/ سبک زندگی امام سرلوحه کار مسئولان باشد

باید تلاش شود تا شخصیت و اقدامات امام خمینی(ره) را در دوران‌های مختلف برای نسل امروز بازگو کنیم و آنان را با شخصیت ایشان بیشتر آشنا نماییم.

تاریخ انتشار: ۰۹:۴۹ - سه شنبه ۱۳۹۷/۰۳/۱۵

به گزارش صاحب نیوز – زهرا سادات سیف/ برخي انديشه ‏ها و ديدگاه‏ ها با اينكه در مقطعي از تاريخ مطرح شده، ولي گستره ‏اش از مرز زمان، مكان و تاريخ فراتر مي‏ رود و اعتبار و ارزش آن فرازماني و فراتاريخي است و در طول اعصار و قرن ‏ها، اعتبار خود را حفظ مي‏ كند.

از آن جمله، انديشه رهبر فقيد انقلاب اسلامي ايران حضرت امام خميني (ره) است كه انديشه‏ ها و ديدگاه ‏هاي ايشان مرز زمان و مكان را درنورديده و همه انديشمندان را به تحيّر واداشته، به گونه‏ اي كه همه آنها به نو و پويا بودن انديشه ايشان اذعان دارند.

اين انديشه ‏ها حكايت از آن دارند كه امام راحل به جنبه‏ هاي مختلف اسلام آگاهي عميق و همه‏ جانبه‏ اي داشتند و با برخورداري از صفات و ويژگي‏ هاي الهي و عرفاني، منشأ تأثيرهاي شگرفي در تاريخ شدند كه شجره طيّبه انقلاب اسلامي از بارزترين اين تأثيرها است كه به لطف الهي و عنايات ائمّه اطهار (ع) و با رهبري حكيمانه ايشان و حمايت‏ هاي مردمي، به ثمر نشست.

با توجه به اينكه ايشان يک اسلام‏ شناس حقيقي بودند، انديشه‏ هاي ايشان نيز حكايت از ديدگاه‏ هاي ناب اسلامي دارند. مباني نظري انديشه ايشان در حوزه‏ هاي هستي ‏شناسي، انسان‏ شناسي و جامعه ‏شناسي‏ گوياي احاطه ايشان به ديدگاه‏ هاي ناب اسلامي و حقيقت دين است.

يكي از حوزه‏ هاي انديشه امام راحل انديشه‏ هاي اجتماعي ايشان است كه اين جنبه از شخصيت ايشان و شناخت كامل وي از حوزه‏ هاي اجتماعي و سياسي، منشأ ثمرات عظيمي در تاريخ شد و ساير ملل جهان را نيز شيفته خود كرد.

امام خمینی (ره)  با ارائه مكتب سياسي ـ اجتماعي اسلام، خط بطلاني بر همه تلاش ‏هاي فرهنگي و سياسي دشمنان اسلام در طول يک قرن و نيم گذشته كشيد كه سعي كرده بودند اسلام را به كلي از عرصه زندگي جامعه بيرون برانند.

ويژگي بارز انديشه‏ هاي اجتماعي امام خميني (رره) هويّت ديني آن است كه انديشه‏ اي متفاوت از انديشه سكولار غربي مطرح كرد.

انديشه ‏هاي اجتماعي امام راحل، به حاكميت دين در عرصه‏ هاي اجتماعي و اداره جامعه پرداخته تا بي‏ پايه گی انديشه‏ هاي سكولار و انديشه‏ هايي كه قصد دارند اسلام را از عرصه زندگي اجتماعي بيرون برانند، اثبات شود.

امام خميني (ره) بر خلاف مكاتب ماركسيستي و سوسياليستي و اقمار و نحله‏ هاي همسو با آنان در جهان اسلام، كه بشريت را اسير جبر تاريخ و جامعه مي ‏پنداشتند، جامعه را در طول نظام هستي تفسير و تأويل مي‏ كنند؛ يعني آفريننده و پروردگار هستي براي هدايت جامعه توسط انبياي الهي، برنامه و دستورالعمل‏ هاي سعادت‏بخش و تكامل‏ بخش فرستاده و در اختيار انسان‏ ها گذاشته و انسان‏ ها را به پيمودن راه كمال و سعادت دعوت كرده است.

مذهب اسلام از هنگام ظهور خود، متعرّض نظام‏ هاي حاكم در جامعه شده و خود داراي نظام خاص اجتماعي و اقتصادي و فرهنگي بوده و براي تمامي ابعاد و شئون زندگي فردي و اجتماعي، قوانين خاصي وضع كرده است و جز آن را براي سعادت جامعه نمي ‏پذيرد.

مذهب اسلام همان‏گونه كه به انسان مي‏ گويد خدا را عبادت كن و چگونه عبادت كن، به او مي‏گويد چگونه زندگي كن و روابط خود را با ساير انسان‏ ها چگونه تنظيم كن و حتي جامعه اسلامي با ساير جوامع بايد چگونه روابطي برقرار کند.

از ديدگاه امام راحل، انبيا و اولياي الهي براي اصلاح و هدايت فرد و جامعه فرستاده شده ‏اند و سياست مختصّ آنان است و غير آنها نمي ‏توانند چنين سياستي را اعمال كنند.

ايشان در اين زمينه، معتقدند «سياست اين است كه جامعه را هدايت كند و راه ببرد، تمام مصالح جامعه را در نظر بگيرد و اينها را هدايت كند به طرف‏ آن چيزي‏ كه‏ صلاحشان‏ هست،صلاح‏ ملت هست، صلاح افراد هست و اين مختص به انبياست. ديگران اين سياست را نمي ‏توانند اداره كنند، اين مختص به انبيا و اولياست و به تبع‏ آن، به علماي‏ بيدار اسلام».

امام خميني (ره) در پاسخ به اين پرسش كه آيا مصالح جامعه بر فرد مقدّم است يا به عكس، مصالح جامعه را از نظر ارزشي مقدّم بر فرد مي‏ شمرند و با تكيه بر تعاليم و رفتار پيامبران الهي اعتقاد دارند «تمام انبيا از صدر بشر و بشريت… براي اين بوده است كه جامعه را اصلاح كنند، فرد را فداي جامعه مي‏ كردند. ما فردي بالاتر از خود انبيا نداريم، ما فردي بالاتر از خود ائمّه ـ عليهم‏السلام ـ نداريم؛ اين فردها خودشان را، فردها را فدا مي ‏كردند براي جامعه… اگر شخصي يا گروهي بخواهند يک جامعه را تباه كنند، يک حكومتي را، كه حكومت عدل است، تباه كنند، با بيّنات با آنها بايد صحبت كرد. نشنيدند، با موازين عقلي صحبت كرد. نشنيدند، با حديد… . بالاترين فرد كه ارزشش بيشتر از هر چيز است در دنيا، وقتي كه با مصالح جامعه معارضه كرد اين فرد بايد فدا شود».

پژوهش در اندیشه امام(ره) منحصر به زمانی خاص نمی شود، بلکه ریشه در اندیشه های اسلامی دارد. اندیشه های دینی هیچ گاه دچار کهنگی نمی شوند، امام خمینی(ره) به عنوان معمار انقلاب پیش از اینکه رهبر سیاسی باشد یک اندیشمند و مرجع دینی بود، از این رو پژوهش و اجتهاد در اندیشه امام(ره) همواره موضوعیت دارد و باید انجام شود.

باید پذیرفت در آشناسازی نسل جوان و نوجوان با اندیشه امام(ره) منفعلانه عمل کرده ایم و آنچنان که باید و شاید نتوانستیم آن اندیشه را به نسل جدید منتقل کنیم.

باید به گونه ای عمل کنیم که نسل نوجوان و جوان بیش از پیش با اندیشه امام(ره) آشنا شوند و آن را در زندگی خود به کار گیرند.

بهترین روش انتقال مفاهیم امام(ره)، فعالیت های فرهنگی و هنری است، چرا که محدود به مرزها نیست و قابلیت گسترش و تاثیر گذاری زیادی دارد.

اصول و اندیشه امام خمینی(س) خداباوری، اعتقاد به نقش مردم، امامت، آزادی، استقلال، عدم استعمارپذیری، توجه به محرومان و مستضعفان است که باید به مفاهیم قابل ارایه به زبان هنر تبدیل شود.

محققان هنر دینی را هنر مفهوم و معنا می خوانند، ممکن است در یک فیلم لوکیشن مذهبی وجود نداشته باشد اما وقتی به کرامت انسانی می پردازد این فیلم دینی محسوب می شود؛ اندیشه امام(ره) باید با استفاده از توانمندی زبان هنر کاملا نرم افزاری و به جهان ارایه و پررنگ شود؛ همان تصویر رحمانی که بنیانگذار جمهوری اسلامی از دین ارایه کرد و آحاد جامعه و حتی غیرمسلمانان جمع شدند.

تصویری که خشونت، نفرت، کینه، نفاق و ریا را در جامعه ترویج می کند کاملا با تصویر امام(ره) منافات دارد.

راه اصلی مقابله با جنگ نرم استکبار علیه مردم ایران، تقویت باوردهای دینی است، مساله این است که همه ما می گوییم باید باورهای دینی مردم و جوانان را تقویت کنیم تا از درون بتوانند با تهدیدها مقابله کنند.

در راه تقویت باورهای دینی و مقابله با تهدیدها، با استفاده از زبانی که جوانان آن را بیشتر می پسندند مثل زبان هنر و سینما این کار را انجام دهیم و از این ابزارها استفاده شود.

مشکل ما در بین نسل جوان نوجوان این است که الگو می خواهند؛ این الگوها باید به آنها معرفی شود؛ باید بتوانیم همه جهات شخصیتی مثل امام (ره) را به عنوان مدل و الگوی یک شخصیت مؤثر مسلمان، انقلابی، مبارز، فقیه، عارف و به عنوان یک انسان کامل به جوانان معرفی کنیم.

به طور مثال ما یک رمان خوب و بلند و یا حتی داستان کوتاه در مورد زندگی امام خمینی (س) نداریم، کتاب هایمان را کم ترجمه می کنیم، به زبان های زنده دنیا فیلم مناسبی نساختیم، در فضاهای مجازی حضور نداریم و با زبان کودکان کم کار کردیم و کم مطلب داریم؛ به همین دلایل امام ناشناخته مانده است و اولویت کار با نهادی همچون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که اندیشه های امام را ترویج دهد.

در این اوضاع به هم ریخته، در عرصه فرهنگی کشور ادعای جریان های مختلف به عنوان اسلام اصیل، باعث می شود که یک جوان و یک مؤمن راهش را گم کند. این در حالی است که مقام معظم رهبری و دستگاه های فرهنگی کشور اعتقاد دارند که اندیشه ناب اسلامی در رفتار، گفتار و نگاه امام است.

هم چنین لازم است هر فردی در هر مقام و جایگاهی که قرار دارد برای ترویج فرهنگ متعالی امام خمینی(ره) و اندیشه‌های ایشان که بر گرفته از تعالیم اسلام ناب محمدی(ص) بود، تلاش کند.

نباید افکار و اندیشه‌های امام را محدود کنیم، ابعاد وجودی ایشان به اندازه‌ای مهم و ارزش‌مند است که برای تمامی قرون و اعصار ماندگار و قابل استفاده است.

برخی از ابعاد وجود امام خمینی(ره) قاطعیت یکی از مهم‎ترین ویژگی‌های امام راحل(ره) بود، ایشان در کجا لازم بود برای حمایت از ارزش‌های اسلامی وارد عمل می‌شدند و قاطعانه از حریم احکام الهی دفاع می‌کردند.

قاطعیت امام در مسائل مختلف یک درس مدیریتی برای مدیران اجرایی است، مدیران باید در هر کجا منافع مردم و نظام به مخاطره افتاد، با قاطعیت وارد صحنه شوند و موضع گیری کنند.

نظم و انضباط از جمله دیگر ویژگی‌های روحی امام راحل(ره) بود، ایشان در عین سادگی، بسیار مرتب و منظم بودند و هر ساعتی از ساعات روزانه ایشان به کار خاصی مربوط بود.

علاقه امام(ره) به نماز را یکی از برجسته‌ترین ابعاد وجودی ایشان  است، به طوری که حتی تا آخرین لحظات حیات، از اقامه نماز غافل نبودند.

اگر مسئولان بخواهند به آرمان های امام(ره) پایبند باشند باید «سبک زندگی امام(ره)» را همواره سرلوحه کار خود قرار دهند.

از سوی نهادهای متولی کار فرهنگی در کشور، و استان ها کم کاری هایی در زمینه ترویج افکار و اندیشه های امام، صورت گرفته است و از ابزار هنر کمتر استفاده شده است.

نقش رسانه ها در زنده نگه داشتن یاد، نام و ترویج اندیشه های امام(س) بسیار موثر است، امام(ره) قطب نمای حرکت ما در انقلاب و ضامن پیمودن مسیر صحیح است.

رسانه ها باید به شکلی در زنده گه داشتن یاد امام(ره) حرکت و اقدام کنند که همواره پرچم درستی راه در منظر باشد.

نباید فکر کنیم امام(ره) برای ایام و مناسبت های خاصی است، بلکه برای همه روزها، حرکت ها و رویکردهای ما است و رسانه ها نباید از آن غافل باشند.

در يك جمع ‏بندي از انديشه‏ هاي اجتماعي حضرت امام (ره)، مي‏توان چنين گفت؛ انديشه امام راحل همه جا از نقش محوري اسلام و احكام اسلامي ياد مي‏ كنند و «عدالت» را از محوري ‏ترين جهت‏ گيري‏ هاي اجتماعي ـ سياسي نظام سياسي به شمار مي‏ آورند و عدالت را شاخص حكومت اسلامي مطرح مي‏ کنند و در راه رسيدن به اين شاخص، خودباوري را همچون سلاحي در دست مسلمانان مي‏ دانند كه با تكيه بر ظرفيت‏ هاي بومي و فرهنگ ديني به دست مي ‏آيد.

ايشان معتقدند«در هيچ زمينه ‏اي نبايد مرعوب غرب شد و تصور كرد غربي ‏ها از خطا و اشتباه مصون هستند».

امام اصلي‏ ترين و اساسي‏ ترين هدف مخالفان نظام جمهوري اسلامي را مسئله «جداانگاري دين از سياست» مي ‏دانستند و در اين مسير، دشمنان از هر راه‏كاري براي اثبات اين مسئله استفاده مي‏ كردند؛ مثلا برخي از نويسندگان با تغيير تعريف دين به «تنظيم‏ كننده رابطه انسان با خدا»، دين را از صحنه سياست راندند و آن را تا حدّ مسائل شخصي و فردي تقليل دادند.

امام راحل در انديشه‏ هاي خود، به شدت مخالف اين مسئله بودند و كارامدي سياست و امور اجتماعي و سياسي را در پيوند ميان دين و سياست مي‏ دانستند. به همين دليل، بحث «ولايت فقيه» را طرح و شكوفا كردند كه شاخص پيوند دين با سياست و امور اجتماعي است.

حضرت امام (ره) در عمل اثبات كردند كه دين بالاتر از حضور در مسائل شخصي و تنظيم‏ كننده رابطه بين انسان و خدا، مي‏ تواند در همه مسائل اجتماعي و سياسي حضور داشته باشد و دين مي‏تواند جامعه را به بهترين نحو ممكن اداره كند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری صاحب نیوز منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

1 + 12 =