28147_car1_2641512a
۱۱:۳۵ - سه شنبه ۱۳۹۷/۰۵/۳۰

تراژدی بی پایان

گرانی های افسارگسیخته در بازار ملتهب خوردو/ ۵۰ هزار خودرو در پارکینگ‌های خودروسازان؛ مشتری های واقعی سرگردان

ختم به خیر شدن وضعیت صنعت خودرو در کشور یک تراژدی بی پایان است و معلوم نیست که با این نوسانات بازار چه اتفاقی رخ دهد؛ این در حالی است که بسیاری از سرمایه داران در این صنعت سرمایه گذاری کرده اند و معلوم نیست به بیراهه رفته اند یا اینکه این موضوع به خیر و خوشی می گذرد.

به گزارش صاحب نیوز؛ ختم به خیر شدن  وضعیت صنعت خودرو در کشور یک تراژدی بی پایان است و معلوم نیست که با این نوسانات بازار چه اتفاقی رخ دهد. این در حالی است که بسیاری از سرمایه داران و مایه دارها در این صنعت سرمایه گذاری کرده اند و معلوم نیست به بیراهه رفته اند یا اینکه این موضوع به خیر و خوشی می گذرد. خرداد امسال بود که کمیسیون صنایع و معادن مجلس پس از اقدام خودروسازان در افزایش خودسرانه قیمت محصولاتشان، کارگروهی متشکل از اعضای این کمیسیون، وزارت صنعت، خودروسازان، قطعه‌سازان و واردکنندگان تشکیال داد تا آنها پیشنهادهای خود را برای تعیین تکلیف نرخ ها در بازار ارایه کنند.

* گرانی های افسارگسیخته

روزها و هفته ها گذشت و همچنان شاهد گرانی های افسارگسیخته و گاه چند 10 میلیونی قیمت انواع خودروها در بازار بودیم؛ در آن زمان برخی شنیده ها حاکی از آن بود که افرادی خودرویی را ثبت نام کرده و نسبت به انعقاد قرارداد کامل اقدام کرده اند، اما زمان تحویل خودرو نمایندگی ها یا شرکت های خودروساز به بهانه افزایش نرخ مواد اولیه و ارز از آنها تقاضا وجه بیشتر در قبال تحویل خودرو را داشتند که این موضوع خلاف قاعده فروش است.

گرانی ها همچنان ادامه داشت و برخی هم در ایمن میان از آب گل آلود ماهی می گرفتند، به طوری که با اعلام نرخ 4 هزار و 200 تومانی هر دلار، هیچ خودرویی با این ارز جدید ثبت سفارش نشده یا اگر ثبت شده بود، هنوز ترخیص نشده، اما قیمت ها در بازار به شدت افزایش پیدا کرد.

هرچند پیشتر محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت افزایش نرخ ارز و حداقل دستمزدها را به عنوان عوامل اجتناب ناپذیر گرانی خودروهای داخلی و خارجی اعلام کرده بود و گفته بود که خودروسازان مجاز به افزایش بیش از 9.6 درصدی قیمت خودروهای داخلی نیستند، اما وضعیت بازار از موضوعی دیگر خبر می داد و هر کس زورش بیشتر می رسید خودروها را با قیمت بیشتری می فروخت.

افزایش حداقل دستمزدها که به تصویب شورای عالی کار رسیده است نیز بر صنعت خودروسازی تاثیر می گذارد؛ بخشی که به ساخت و تولید داخلی مربوط است از افزایش قیمت ها بیشتر تبعیت می کند.

* افزایش قیمت خودروها باید منطقی باشد

نمایندگان کمیسیون صنایع و معادن مجلس معتقدند که افزایش قیمت خودروها باید منطقی باشد و در عین حال خودروسازان باید به دنبال شیوه هایی برای کاهش قیمت ها تمام شده باشند. این تاکید کمیسیون یاد شده با هدف لزوم حمایت از تولید داخل است.

این در حالی است که به گفته محسن جهرودی مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، افزایش نرخ مواد پلیمری، مواد پلاستیکی، حامل‌های فولادی و غیره در ماه های گذشته این شرکت را به عنوان یک بنگاه اقتصادی بر آن داشت که قیمت خودروها را افزایش دهد. با این حال قیمت پیشنهادی کنونی، بسیار کمتر از افزایش نرخ رخ داده است.

در این پیوند، «امیرحسن کاکایی» کارشناس خودرو و استاد دانشگاه علم و صنعت ایران به ایرنا گفته بود اگر متوسط قیمت خودروها را در ایران معادل 10 هزار دلار فرض کنیم، بین 2 هزار و 300 تا 2 هزار و 500 دلار برای تامین قطعات و مواد اولیه ارز نیاز است. به گفته او مکانیسم قیمت ها در ایران به گونه ای است که خرید مواد اولیه فولادی، پتروشیمی و برخی دیگر از موارد با قیمت های جهانی انجام می شود؛ بر این اساس قیمت قطعات مرتبط با این مواد متناسب با نرخ رسمی ارز بالا می رود. افزایش هزینه های مرتبط با مواد اولیه و قطعات که بطور مستقیم به افزایش نرخ ارز وابسته است، دستکم 10درصد ارزیابی می شود. به این موارد باید افزایش سایر موارد از جمله دستمزدها، انرژی و غیره را نیز اضافه کرد که با در نظر گرفتن همه موارد بین 15 تا 23 درصد افزایش منطقی است.

* قیمت ها در نوسان

به گفته کاکایی، در 2 سال گذشته خودروسازان افزایش متوسط 1.5 درصدی قیمت ها را تجربه کردند، در حالی که حتی اگر متوسط تورم سالیانه را لحاظ کنیم، باید افزایشی بین 10 تا 20 درصد در قیمت ها را شاهد بودیم.

عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو در دانشگاه علم و صنعت ایران در ادامه با اشاره به محدودیت قدرت خرید مردم، تصریح می کند: این روزها شاهدیم برخی خودروهای داخلی زیر 450 میلیون ریالی (45 میلیون تومانی) حاشیه بازار بالایی پیدا کرده و حتی رشدهای عجیب قیمتی 150میلیون ریالی (15 میلیون تومانی) را تجربه کرده اند؛ این مساله نشانگر آن است که این خودروها از سطح تقاضای بالایی برخوردار است.

آرش محبی نژاد دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور هم به ایرنا گفته بود، افزایش قیمت قطعات خودرو گریز ناپذیر است، در شرایط فعلی شرکت های قطعه سازی با اینکه بنگاه هایی اقتصادی اند اما با زیان تولید می کنند. پارسال و پیش از بروز نوسان های غیرقابل مهار نرخ ارز، این انجمن با انجام محاسبه هایی دقیق مشخص کرد قیمت مواد اولیه بین 25 تا 40 درصد و در برخی قطعات خاص حتی تا 60 درصد افزایش داشته است.

او ادامه داد: تعیین این قیمت با ایجاد آرامش در بازار، تا حدودی از افزایش قیمت ها جلوگیری کرد و برخی نوسان های قیمت مواد اولیه کنترل شد، هرچند در برخی حوزه ها چگونگی فعالیت هنوز مشخص نیست.

بطور نمونه قیمت مواد فولادی، پتروشیمی و هر آنچه که در بورس عرضه شده و مبنای قیمتی آنها ارز آزاد و فوب خلیج فارس بوده، با تعادل و تناسبی همراه شدند و اکنون می توان روی این قیمت ها حساب کرد و برنامه ریزی داشت.

قیمت‌گذاری بر پایه فوب خلیج فارس به معنای قیمتی است که زمان تحویل به کشتی در این منطقه پرداخت می‌شود.

*دام دپو

«مرداد هم 50 هزار خودرو در پارکینگ‌های خودروسازان دپو شد.» این خبر را احمد نعمت‌بخش، رئیس ‌انجمن خودروسازان اعلام کرد و گفت: بی‌تدبیری سیاست‌گذاران ارزی موجب اتفاقات اخیر در بازار خودرو شد.

بازار خودرو از ابتدای سال جاری وارد فاز جدید از نوسان قیمتی شد و این وضعیت تا امروز ادامه داشته است تا جایی که قیمت برخی خودروهای داخلی و خارجی سر به فلک کشیده است. در این بین فاصله قیمت برخی خودروهای داخلی از درب کارخانه تا بازار تا صدمیلیون تومان هم رسید و برخی از آنها بین 20 تا 50 میلیون تومان گران شدند. نوسانات بازار ارز و سیل نقدینگی سرگردان که نتیجه سیاستگذاری‌های دولتی در سال‌های گذشته بوده، از عوامل بروز این وضعیت آشفته بازار خودرو محسوب میگردد، اما خودروسازان هم استفاده تمام و کمال را از این نابسامانی‌ها برده‌اند. در هفته‌های گذشته نادر قاضی‌پور، عضو کمیسیون صنایع مجلس طی چند مصاحبه تأکید کرد که خودروسازان با تولیدات روزانه خود تعداد بیشتری را برای انبار خود تولید کرده تا بتوانند در زمان افزایش قیمت خودروها از آنها برای فروش با سود بیشتر بهره ببرند. او با تاکید بر احتکار 60 هزار دستگاه خودرو از جانب سایپا و 30 هزار دستگاه خودرو از جانب ایران خودرو اظهار کرد که از محل دقیق احتکار این خودروها مطلع است. این خبرها در تأیید و تکذیب‌های گوناگون فراموش شد.

دلیل اصلی افزایش قیمت خودروی داخلی در بازار، پول‌های سرگردانی است که مردم نمی‌دانند در کجا سرمایه‌گذاری کنند. به نظر می رسد وضعیت صنعت خودرو کشور همچنان در نوسانات موجود معلق است.

انتهای پیام/