139401151448031865040884
۱۳:۲۲ - پنجشنبه ۱۳۹۷/۰۶/۱

خجالت را برای همیشه کنار بگذارید!

افراد خجالتی روی خودشان بسیار حساس اند و همیشه با خودشان صحبت می کنند.

به گزارش صاحب نیوز؛خجالت کشیدن و خجالتی بودن گاهی تا جایی پیش می رود که تمام منافع فرد را از بین می برد. جالتی بودن مشکلی نیست که نتوان آنرا حل کرد. در این مقاله با روش های مقابله با خجالت بیشتر آشنا شوید.

به خودتان نقش بدهید
بسیاری از افراد خجالتی که با آنها صحبت کرده ایم در سطوح بالای کاری ، پزشکان متخصص ، وکلا ، استادان دانشگاه ، و … این افراد همیشه در محل کار احساس راحتی و اعتماد به نفس دارند در نتیجه خجالت به سراغ آنها نمی آید ولی در محیط های خارج از کار این افراد حس اعتماد به نفسشان را از دست می دهند.

در محیط کار نقش شما بر اساس شغل شماست ولی در خارج از محیط کار اینطور نیست ، سعی کنید خارج از محیط کار نقش متفاوتی داشته باشید مثلاً به خودتان بگویید نقش من این است که کاری کنم تا افراد احساس خوبی داشته باشند یا مثلاً نقش من این است که افراد را جالب جلوه دهم.

صدای درونتان را آرام کنید
افراد خجالتی روی خودشان بسیار حساس اند و همیشه با خودشان صحبت می کنند . اکثر افراد خجالتی زمانی که با صدای درونشان صحبت می کنند از هم عصبانی اند و صدای درونشان صحبت مناسبی ندارد مثلاً به خودشان میگویند که تو چه آدم بی عرضه ای هستی و یا … این کار باعث تخریب اعتماد به نفس میشود اگر خجالتی هستید و با صدای درونتان صحبت میکنید سعی کنید به صدای درونتان به چشم دوست نگاه کنید.

برای غلبه بر خجالت‌زدگی بر نقاط قوت‌تان تمرکز کنید
تقویت اعتمادبه‌نفس از طریق اهمیت قائل‌شدن برای نقاط قوت‌تان شکل می‌گیرد و اولین گام برای فائق‌شدن بر ترس‌های‌تان است، زیرا وقتی دچار خجالت‌زدگی می‌شویم که احساس می‌کنیم به‌اندازه‌ی‌کافی خوب نبوده‌ایم یا کمبودهایی داشته‌ایم. حال اگر به توانایی‌های خود فکر کنیم، می‌توانیم در موقعیت‌های سختِ این‌چنینی، قوی ظاهر شویم.

در چه کاری توانایی‌های خوبی دارید؟ فهرستی درست کنید و در تهیه‌ی آن، نظر دوستان و اعضای خانواده‌تان را نیز جویا شوید. ویژگی‌های شخصیتی، مهارت‌ها و استعدادها، ویژگی‌های فیزیکی، مهارت‌های اجتماعی و ارتباطی و هرچیز دیگری را که فکر می‌کنید درمورد شما شاخص است، در این فهرست بگنجانید. هر روز این فهرست را مرور کنید و اگر می‌توانید موارد تازه‌ای به آن بیفزایید.

با خودتان مهربان باشید و تلاش کنید مثبت فکر کنید. به این حرف‌ها اصلا به چشم حرف‌های کلیشه‌ای و بی‌اثر نگاه نکنید. مثلا وقتی صبح‌ها در آینه نگاه می‌کنید، به خودتان بگویید لایق شادی و خوشحالی هستید. یا مثلا می‌توانید از یکی از ویژگی‌های خوب‌تان تعریف کنید. خیلی جالب است که به خودتان بگویید: «صبح به‌خیر خوشگلم» یا «امروز چطوری دختر/پسر مهربان».


به خودتان بخندید و سخت نگیرید

اگر در جمع اشتباهی از شما سرزد و کسی خندید، این را به خود نگیرید. باور کنید این واکنشی طبیعی است و بالاخره در جمع کسی پیدا می‌شود که خنده‌اش بگیرد. در این مواقع خودتان هم بخندید و بگذارید دیگران بدانند شوخ‌طبعید و خیلی به خودتان سخت نمی‌گیرید.

حتی تحقیقات نیز نشان می‌دهند استفاده از شوخ‌طبعی، بهترین راه مقابله با موقعیت‌های خجالت‌زاست. با این کار جوّ را عوض می‌کنید و نشان می‌دهید قوی هستید. اگر قابلیت این کار را دارید، سریع موقعیت ایجادشده‌ را با طنزی بموقع و بانمک، تغییر بدهید.

بر روی وضعیت فعلیتان تمرکز کنید
هیچ کس علاقه ای به گوش دادن به صحبتهای فردی که عصبی، بی قرار، ترسو و نگران است ندارد. اگر واقعا قصد دارید که بر احساس خجالت خود غلبه کنید، مطمئن شوید که تمام توجهتان بر روی وضعیتی است که در آن هستید. اگر شانه هایتان را خم کرده و دولا دولا راه می روید، اگر ظاهر ترسو و خجالتی دارید، با این وجود به طور طبیعی افراد احساس می کنند که شما اعتماد به نفس پایینی دارید. اطرافیانتان فکر می کنند که شما فردی خجالتی هستید و علاقه ای به آنها نداشته و تمایل ندارید که نزدیکشان شوید. بنابراین هر زمانی که در یک جمع عمومی حضور پیدا کردید، ستون فقرات خود را راست کنید، شانه های خود را خمیده نکنید، محکم و صاف بایستید و اعتماد به نفس داشته باشید. هنگامی که به این شکل در نظر دیگران ظاهر شوید، اطرافیانتان شما را جدی میگیرند و با اعتماد به نفس بیشتری به برقراری ارتباط با سایرین می پردازید. با این کار علاوه بر اعتماد به نفسی که نصیبتان می شود از شرایطی که دارید لذت خواهید برد.

به خیال پردازیهایتان خاتمه دهید!
افراد خجالتی گاهی اوقات خیال و تصور می کنند که ممکن است تایید نشوند و یا برخورد خوبی با آن ها نشود در صورتی که اصلا در آن محل قرار ندارند. مردم احتمالا خیلی بیشتر از چیزی که خیال می کنید دوستتان دارند.

نقشه بکشید تا کار ها خوب پیش بروند
اولین راه برای غلبه بر خجالتتان این است که برای کاری که می خواهید انجام دهید نقشه بکشید برای مثال اگر برای یک ملاقات می روید از خودتان سوالات احتمالی که ممکن است از شما پرسیده شود را بپرسید و خودتان را آماده کنید.

همیشه یک نقشه فرار داشته باشید ولی سعی کنید از آن استفاده نکنید اگر دیدید شرایط به بدترین حالت ممکن بدل شده از نقشه فرارتان استفاده کنید.

انتهای پیام