تاکسیرانی
۱۰:۰۶ - پنجشنبه ۱۳۹۷/۰۷/۱۹

صاحب نیوز گزارش می کند؛

کرایه تاکسی ها اندرخم کوچه پس کوچه های شهرداری اصفهان/ انتظار ۶ ماهه ۹ هزار تاکسی برای نرخ های جدید

در حال حاضر تعداد ۹ هزار تاکسی ویژه و خطی پلاک قرمز در شهر اصفهان تردد دارد که با احتساب تاکسی‌های پلاک سفید و سرویس مدارس و آژانس‌های مسافربری شمار آنها به ۲۱ هزار تاکسی می رسد اما هنوز کرایه تاکسی ها اندر خم کوچه پس کوچه های شهرداری اصفهان است.

به گزارش صاحب نیوز؛چهره آفتاب سوخته اش نشان می داد که دقایق زیادی زیر آفتاب مانده و از صدای دو رگه و لب های خشکیده  اش معلوم بود که برای جمع کردن مسافر برای تاکسی ای که از تمیزی برق می زد و در بین راننده های آن خط به زرد  قناری مشهور بود و دیگر مثل گاو پیشانی سفید می مانست زیاد فریاد زده است اما کو مسافر؟!

جلوتر می روم، همین که  مرا می بیند، گل از گلش می شکفتد که بالاخره می تواند بعد از دو ساعت معطلی ظرفیت تاکسی اش را بالاخره تکمیل کند.

همین که می نشیند پشت فرمان و راه می افتیم سفره دلش باز می شود:«خدا بگم چیکار کنه این تاکسی های اینترنتی رو که نون ما رو آجر کردن! تا میای بگی که کرایه فلان مسیر بیشتره، مسافرها می گن ناراحتین پیاده بشم و تاکسی اینترنتی بگیرم؟! نرخ های ما هم که تا پارسال، دیگه خونه پرش تا اردیبهشت مشخص می شد الان مهرماه هم رو به تموم شدنه و خبری از نرخ جدید نیس اونم با این تورم و نوسانات نرخ ارز»

من با این فکر که چطور دو دوتای زندگی برایش چهارتا می شود از تاکسی پیدا می شوم و مسیر را با یک تاکسی گردشی ادامه می دهم او هم از همان سلام و احوال پرسی اول مشخص است که دل پردردی دارد و می گوید:«شاید باورت نشه اما تازه هفته پیش یه گیربکس از ماشین عوض کردم و تمام درآمد یک هفته من رفت به پای این قطعه از ماشین! چاره ای هم نبود خب نمیشه که ماشین نرسید؟! بالاخره باهاش نون زن و بچه ام رو در میارم ولی ای کاش نرخ های ما هم مثه بقیه شغل ها با دلار تغییر می کرد!»

در حال حاضر تعداد ۹ هزار تاکسی ویژه و خطی پلاک قرمز در شهر اصفهان تردد دارد که با احتساب تاکسی‌های پلاک سفید و سرویس مدارس و آژانس‌های مسافربری شمار آنها به 21 هزار تاکسی می رسد.

حسین جعفری، مدیرعامل سابق سازمان تاکسیرانی شهرداری اصفهان با بیان اینکه افزایش نرخ تاکسی معمولا در نیمه اول اردیبهشت در شورای شهر بررسی می‌شود، می گوید:«پس از تصویب نرخ‌های جدید، افزایش قیمت کرایه‌ها در تمامی وسایل حمل و نقل عمومی سازمان تاکسی‌رانی از جمله تاکسی‌های درون شهری، تاکسی تلفنی و تاکسی ‌بی‌سیم اعمال می‌شود.»

وی ادامه می دهد:«افزایش نرخ کرایه تاکسی‌ها بر اساس نرخ تورم و افزایش هزینه خودرو تعیین و در این روند سعی می شود که رضایت مردم به عنوان دریافت‌کنندگان اصلی خدمت در نظر گرفته شود.»

از سوی دیگر اصغر برشان، نایب رییس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر اصفهان با بیان اینکه شهرداری باید برای ارتقای شهر نسبت به ارایه تسهیلات برای ناوگان تاکسیرانی اقدام کند، می گوید:« ناوگان تاکسیرانی در اختیار بخش خصوصی است و نمی‌توان برای نوسازی این ناوگان به صورت حاکمیتی رفتار کرد البته در این شرایط باید تسهیلات و طرح‌های تشویقی برای نوسازی تاکسیرانی در نظرگرفته شده و تعرفه‌های آن باید بر اساس عرضه، تقاضا و مقرون به صرفه باشد.

این عضو شورا با تاکید براینکه نظارت و کنترل بر خدمات آنلاین باید فراهم شود و با تامین امنیت مسافر و نظارت بر راننده‌ها ضریب اعتماد مردم را بالا ببریم، می افزاید: «سازمان نظارت بر تاکسیرانی، سازمان هماهنگی شهرداری، مسئولان باید شرایطی را ایجاد کنند که منافع عمومی طرفین حفظ شود.»

برشان با اعلام اینکه باید نرخ متعادل بین تاکسی‌های آنلاین و تاکسی‌های تحت نظر تاکسیرانی تعیین شود، تصریح می کند:« با تعرفه‌های مناسب و رفع نواقص می‌توان تعادل را میان تاکسی‌های تحت نظارت تاکسیرانی و تاکسی‌های آنلاین فراهم کرد.»

این در حالی است که بر اساس شواهد موجود تنها نرخ های سرویس های مدارس آن هم تنها 12 تا 15 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است و نرخ گذاری کرایه های تاکسی درون شهری، تاکسی تلفنی و تاکسی ‌بی‌سیم همچنان در هاله ای از ابهام است به طوری که هادی منوچهری، مدیر عامل سازمان تاکسیرانی شهرداری اصفهان در همین رابطه می گوید:«یکی از آیتم‌های مهم سرویس مدارس تعیین نرخ کرایه است که در این فرایند، والدین خواستار حداقل افزایش و رانندگان در پی افزایش نرخ هستند، از این رو اعضای شورای شهر طبق اختیاراتی که بر عهده دارند، عددی را تعیین خواهند کرد تا به معیشت هر دو طرف آسیبی  وارد نشود.» با وجود آنکه در ارتباط با نرخ های مابقی تاکسی ها صحبتی به میان نمی آید اما اگر بخواهید اتوبوس واحد سوار شوید و کارت بلیط نداشته باشید باید دو برابر هزینه کنید که از کرایه  یک کورس تاکسی بیشتر است از سویی دیگر علیرضا صلواتی در ماه های گذشته خبر از اجرای طرح تاکسی دربست را داد که برای رانندگان و مسافران نیز رفاه بیشتری فراهم شود اما گویی هنوز زیر ساخت های این طرح فراهم نشده است.

تعیین نرخ تاکسی ها باید به گونه ای باشد تا هم زمینه کم شدن استقبال شهروندان از این وسیله نقلیه عمومی را کم نکند و هم مانع از زیانده شدن این شغل برای صاحبان آن شود که این امر توجه مدیران شهری را می طلبد.

انتهای پیام/