حسن کامران
۱۴:۲۴ - یکشنبه ۱۳۹۷/۱۰/۱۶

گزارش صاحب نیوز از صحن علنی امروز مجلس؛

بطحایی: نظام رتبه بندی معلمان در دستور کار هیئت دولت است/ کامران: دولت قبل هم برای این کار اراده نداشت

حسن کامران در صحن علنی امروز مجلس شورای اسلامی ضمن طرح سؤال از وزیر آموزش و پرورش از توضیحات وی قانع نشد.

به گزارش صاحب نیوز؛ نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی ظهر امروز در صحن علنی مجلس شورای اسلامی از وزیر آموزش و پرورش درباره نظام رتبه بندی معلمان سؤال پرسید. در ابتدا میرزاده، سخنگوی کمیسیون آمزوش و تحقیقات متن سؤال حسن کامران را قرائت کرد: « در رابطه با نظام رتبه ندی معلمان و استقرار نظام پرداخت ها بر اساس تخصص ها و شایستگی ها چه اقدام عملی صورت پذیرفته است؟ نتیجه بررسی در اجرای ماه 208 آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی این سؤال در جلسه رسمی سه شنبه مورخ 06/09/97 مطرح و با توجه به قلمرو ملی بودن، این سؤال به صحن آمده است.»

وزیر آموزش و پرورش در تشریح پاسخ این سؤال گفت: از پیگیری مجدانه نمایندگان برای مطالبات فرهنگیان تشکر می کنم، این پیگیری ها از سوی شما بسیار مؤثر بود.

سیدمحمد بطحائی ادامه داد: به آغاز مرحله رتبه بندی نزدیک می شویم و یکی از آثار رتبه بندی، ارتقاء کیفیت است.

وی خاطر نشان کرد: با درج ردیف اختصاصی در لایحه بودجه 98، رتبه بندی آغاز شده است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی از این توضیحات وزیر قانع نشد و بیان کرد: نظام رتبه بندی داستانی شده است که چندین سال است دولت ها آن را مطرح می کنند و معلمان زحمت کش از حرف های بی عمل خسته شدند؛ همه شعار می دهیم معلم جایگاه ویژه ای دارد و شغل پیامبران است.

حسن کامران ادامه داد: در کمیسیون آموزش بنده عرض کردم که نمی خواهیم این سؤال وقت مجلس را بگیرد، زمان گذاشتند که اگر چیزی دارید بیاورید و چیزی به دست ما نرسید.

* معلوم نیست بر سر دو هزار میلیاردی که برای نظام رتبه بندی قرار دادند چه می آید

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: در بودجه امسال حد و حدود معلوم نیست و مشخص است که حساب و کتابی نیست؛ دو هزار میلیارد تومان را که در بودجه گذاشتند و معلوم نیست چه می شود.

بطحایی هم پس از شنیدن این صحبت ها در مقام پاسخگوی ایستاد و گفت: به عنوان یک معلم از دکتر کامران سپاس گزاری میکنم و دغدغه های ایشان دغدغه های نمایندگان و مدیران ارشد کشور است؛ هیچ کس نیست که به نقش معلم و جایگاه او در ساختن آینده کشور و نظام اعتراف نکند.

سیدمحمد بطحایی ادامه داد: دقیقاً بر اساس مفاد برنامه که خواندید، این لایجه تنظیم شده و با دستور ریاست جمهوری در دستور کار کمیسسیون های دولت از اوایل شهریور قرار گرفت، شما اطلاع دارید که یکی از آثار آن، منابعی است که برای اجرای لحاظ شود، .در شرایط فعلی اقتصادی کشور که شما بیشتر از من واقف هستید و نگرانی های که برای درآمدهای سال 98 وجود دارد، لایجه رتبه بندی مورد مناقشه فراوان قرار گرفت.

* نظام رتبه بندی در دستور کار هیئت دولت است

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: چیزی که خیال دولت را راحت می کرد این بود که در لایجه بودجه و در یک ردیف مستقل حداقل اعتبار پیش بینی شده بود و با این استدلال دوستان می گفتند حتی اگر لایجه را الآن به مجلس بفرستیم، چون مجلس در دو ماه آینده درگیر بودجه خواهد بود، به تأخیر می افتد و بهتر است در دولت چکش کاری شود و به مجلس ارسال شود.

وزیر همچنین تأکید کرد: نظام رتبه بندی فقط ارتقاء حقوق نیست، بلکه ارتقای شایستگی است؛ ممکن است یک فرد به علت شایستگی بیشتر، دو برابر فرد دیگری که وضعیت مشابه سنواتی دارد، دریافتی داشته باشد.

بطحایی در پایان هم خطاب به کامران گفت: این حرف پنج سال پیش نیست، اگر مطالعه بفرمائید می بینید که در دستور کار هیئت دولت قرار گرفته است.

* استیضاح را ازدست ما می گیرند

کامران هم که باز از صحبت های وزیر قانع نشد در صحن علنی مجلس انتقادات خود را صریحاً اعلام کرد و گفت: مجلس یک سیستم نظارتی دارد که ما یک سؤال می پرسیم و این روند شش ماه طول می کشد.

نماینده مردم اصفهان همچنین بیان کرد: استیضاح را از دست ما می گیرند و سؤال هم در پاسخ تبدیل به وعده می شود، ششم شهریور ماه لایجه به دفتر دولت رفته است؛ بیش از سه ماه گذشته و در پیچ و خم های اداری کمیسیون ها قرار گرفته است.

کامران معتقد بود این دو هزار میلیارد تومان رتبه بندی که سقف دوم بودجه است، سرکاری است و معلوم نیست که اجرا شود. سر معلمان شیره نمالید.

* هر کسی آمده است قیافه ای گرفته و گفته رتبه بندی ایجاد می کنیم

این که بنده عرض می کنم ادوار قبل هم همین طور بود، برای این است که چون معلم ها خوشحال بشوند هر کسی آمده است قیافه ای گرفته و گفته رتبه بندی ایجاد می کنیم.

این نماینده تصریح کرد: باید دید که بدون رتبه بندی کلاس دایر است یا بایر؟ ارتقای شایستگی در حرف است؟ 31 استان با یک میلیون معلم درگیر این موضوع هستند؛ آقای وزیر جواب سؤالات من را ندارند و کلی حرف زد.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور همچنین اعلام کرد: این چه سبک سؤال و تفحص است؟ مگر ما بیکار هستیم؟ در این وزارت خانه اراده قوی برای اجرای رتبه بندی نیست و ما نمایندگان باید خواستار این اراده باشیم.

* دولت قبلی هم اراده نداشت

کامران دغدغه های معلم ها را مهم دانست و درباره وضعیت زندگی برخی از معلم ها گفت: معلم داریم که مسافر کشی می کند و دو شغله است و این کارآیی را پائین می آورد؛ ما باید بیکاری پنهان را باید از بین ببریم که این فرآیند در این وزارت خانه نیست و متأسفانه دولت قبلی هم اراده نداشت.

کامران معتقد بود که قانون گذار می گوید هزینه های غیر ضروری باید حذف شوند، باشگاه فرهنگیان برخی را دعوت می کند و غذاهای رنگارنگ می دهد.

پس از صحبت های حسن کامران، پاسخ وزیر با حضور 215 نماینده به رأی گذاشته شد و 51 درصد نمایندگان به قانع کننده بودن این پاسخ رأی مثبت دادند.

انتهای پیام/