صفحه اصلی » اجتماعی » هلال ماه هنوز در شهرداری اصفهان رؤیت نشد!

هلال ماه هنوز در شهرداری اصفهان رؤیت نشد!

موضوع جام جهانی، عید نوروز و … اجازه حضور در بین تابلوهای تبلیغاتی و شهروندی شهرداری اصفهان را داشتند اما ماه رمضان نه!؛ احساس می‌شود برای شهرداری اصفهان، شهری که پایتخت تمدن و فرهنگ اسلام است ماه، ماه رمضان رؤیت نشده است.

تاریخ انتشار: ۱۶:۰۰ - پنجشنبه ۱۳۹۸/۰۲/۲۶

به گزارش صاحب نیوز؛ پایه تمدن حقّ، حدود ۹ هزار و ۵۰۰ سال قبل در اصفهان پایه گذاری شده؛ اصفهان تا به امروز در تمدّن بشری نقش داشت که سلجوقیان و صفویان یکی از نقشه‌ای پررنگ را در تمدن اسلامی داشته است.

دوران صفویه شاهد شکوفایی تمدن اسلامی هستیم که محوریت این تمدن در شهر اصفهان بوده است؛ دوره معاصر و از دوران مشروطه تا پیروی انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، دفاع از حرم‌های اهل‌بیت و جریان تکفیری اصفهان نقش بسیار کلیدی و محوری داشته است.

اگر بخواهیم تمدن نوین اسلامی را در سطح جهان اسلام شروع کنیم اصفهان به‌عنوان پایتخت تمدن اسلامی نقش بسیار کلیدی دارد که می‌توان این نقش کلیدی را در موکب‌های اصفهان در اربعین، زلزله‌زده و سیل‌زده می‌توان مشاهده کرد؛ اصفهان در جهان اسلام جایگاه تمدن ساز دارد. لازمه حفظ این جایگاه، زنده نگه‌داشتن آیین‌های مذهبی مانند روزه‌داری در سطح جامعه و شهر است، اّما متأسفانه برخلاف بسیاری از شهرها، شهرستان‌ها و مراکز استان و حتّی برخی از کشورهای اسلامی، آمدن ماه مبارک رمضان که ماه پر خیر و برکتی است برای شهر اصفهان تفاوتی نداشت.

موضوع جام جهانی، عید نوروز و … اجازه حضور در بین تابلوهای تبلیغاتی و شهروندی شهرداری اصفهان را داشتند اما ماه رمضان نه!؛ احساس می‌شود برای شهرداری اصفهان، شهری که پایتخت تمدن و فرهنگ اسلام است ماه، ماه رمضان رؤیت نشده است.

* اختصاص فضای تبلیغاتی سطح شهر به ماه رمضان

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری در این زمینه در گفت‌وگو با صاحب نیوز اظهار کرد: انتظار از شهرداری اصفهان وجود دارد که تابلوها و فضای تبلیغاتی سطح شهر را به ماه مبارک رمضان اختصاص دهند.

آیت‌الله سید ابوالحسن مهدوی ادامه داد: باید این فضای تبلیغاتی را اختصاص بدهند، تبریک بگویند و نکاتی را راجع به روزه‌داری و جلوگیری از روزه‌خواری بیان کنند.

* ترویج دین و معنویت باعث کاهش معضلات اجتماعی

حجت‌الاسلام حامد جدیدی در همین رابطه در گفت‌وگو با صاحب نیوز با اشاره به اثرات اجتماعی ماه مبارک رمضان، اظهار کرد: ماه رمضان معنویت خاصی دارد و بیشتر مشکلات و معضلات اجتماعی در این ماه کاهش می‌یابد و به همین دلیل باید معنویت این ماه را در سطح شهر رواج دهیم.

کارشناس مسائل مذهبی گفت: ترویج دین و معنویت باعث کاهش هزینه‌های اجتماعی و افزایش امنیت اجتماعی می‌شود و اگر جامعه دین‌محور باشد از امنیت بیشتری برخوردار خواهد بود؛ خانواده مهم‌ترین بخش هر جامعه است که برای استحکام و افزایش امنیت اجتماعی باید جامعه را به گذارهای معنوی و دینی تشویق کرد.

وی افزود: ترویج معنویت، مفاسد اقتصادی را که اکنون چالش این روزهای ماست را کاهش پیدا می‌کند؛ ترویج معنویت باعث می‌شود تا مردم یاد خدا و قیامت کنند، معنویت و شعائر دینی باعث انسجام، وحدت ملّی هم می‌شود و حتّی کشورهای که اسلامی هم نیستند از عنصر معنویت برای بحث انسجام استفاده می‌کنند.

حجت‌الاسلام جدیدی با بیان اینکه ماه مبارک رمضان یکی از راه‌های افزایش معنویت در جامعه است، تصریح کرد: باید از این فرصت به‌درستی استفاده کنیم؛ معنویت حقیقی را باید گسترش دهیم تا معنویت‌های کاذب را کاهش یابد.

* تبلیغات مذهبی نیاز فیزیک و کالبد شهرها

دانشجوی دکترای جامعه‌شناسی فرهنگی در این رابطه در گفت‌وگو با صاحب نیوز با بیان اینکه تبلیغات مذهبی مانند ماه رمضان نیاز فیزیک و کالبد شهرهاست، اظهار کرد: تبلیغات مذهبی باید در شهر وجود داشته باشد، بناها و آداب‌ و رسوم که از ۴۰۰ سال قبل در اصفهان وجود داشته، سابقه دینی و معنوی داشته و بنا بر پژوهش‌ها این بناها یک تذکر دینی توحیدی در دل خود دارند.

محمد آذرانی گفت: بناهای تاریخی اصفهان روح دینی مذهبی دارد و مردم زمان‌های قبل هم بر اساس تحقیقات انجام شده در بحث‌های ارتباطی و اجتماعی مسائل مذهبی را در اولویت‌های خود قرار می‌دادند.

وی افزود: اصفهان با چنین گذشته و تاریخ کهنی می‌طلبد برنامه‌ریزی‌هایی مذهبی هم برای حال حاضر این شهر انجام دهد؛ تبلیغات برای ماه مبارک رمضان در سطح شهر لازم و ضروری است.

آذرانی ادامه داد: شاید مسئولان که تبلیغات ماه رمضان را انجام ندادند این نظر را داشته باشند که بنر و بیلبورد و… قدیمی شده است؛ می‌توان برای همین ماه با خلاقیت‌های متفاوت تبلیغات مذهبی را انجام داد که نیازمند نوآوری و خلاقیت است.

وی تأکید کرد: باید تبلیغات اقتصادی سطح شهر ساماندهی شوند تا بتوان تبلیغات مذهبی را ارائه کرد.

* فضاسازی برای ماه رمضان یک تبلیغات مرحله‌ای است و یک باره نیست

مدیر روابط عمومی شهرداری اصفهان هم در این زمینه در گفت‌وگو با صاحب نیوز اظهار کرد: تبلیغات و فضاسازی شهر فقط برای اعلام ماه رمضان نیست و برای مناسبت هایی مانند میلاد امام حسن مجتبی (ع) و شب‌های قدر فضاسازی داریم.

ایمان حجتی گفت: برای روز جهانی قدس و روز عید فطر هم که آخرین رویدادهای ماه رمضان است که فعالیت های تبلغاتی داریم؛ تبلیغات و فضاسازی برای ماه رمضان یک تبلیغات مرحله‌ای است و یک باره نیست.

وی افزود: شهرداری اصفهان رویدادهای ویژه‌ای برای ماه رمضان برنامه ریزی کرده که برگزاری جزءخوانی قرآن در خانه‌های فرهنگ و فرهنگ سراهای سطح شهر و ویژه برنامه ۹ شب ۹ شب در باغ غدیر از جمله این برنامه ها است.

حجتی در پایان خاطر نشان کرد: رویدادهای مختلف برای ماه مبارک رمضان توسط شهرداری در مراکز فرهنگی برگزار می‌شود؛ همچنین قرار بود رویدادی توزیع اطعام با همکاری یک واحد صنعتی در چهارباغ داشته باشیم که متأسفانه مجوزهای لازم اخذ نشد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری صاحب نیوز منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد