صفحه اصلی » اجتماعی » توصیه های خواندنی متخصص تغذیه در رابطه با بیماری فشار خون

توصیه های خواندنی متخصص تغذیه در رابطه با بیماری فشار خون

سیدمرتضی صفوی، متخصص تغذیه و استاد دانشگاه توصیه های کاربردی و مهمی را در رابطه با فشار خون گفت.

تاریخ انتشار: ۱۰:۳۳ - پنجشنبه ۱۳۹۸/۰۳/۲۳

سیدمرتضی صفوی در گفت‌وگو با صاحب نیوز با بیان اینکه فشار خون یک مشکل جدّی است که اگر کنترل نشود می‌تواند فرد را به بیماری‌های قلبی و عروقی دچار کند، اظهار کرد: فشارخون بالا نقش مهمی در مرگ‌ومیر دارد؛ حدود 15 درصد از مرگ‌ومیرهای کشور مانند امریکا بر اثر فشارخون است.

متخصص تغذیه گفت: فشار بالای خون مشخصات خاصی ندارد، امّا می‌تواند باعث افزایش ابتلا به بیماری‌های خطرناک مانند سکته‌ها، بیماری قلبی، زوال عقل و نارسایی کلیه شود.

وی افزود: استفاده از دارو می‌تواند در کاهش فشارخون مؤثر باشد، امّا این داروها عوارضی مانند بی‌خوابی، گرفتگی عضلات دارند؛ از طرفی رژیم غذایی و ورزش عواملی هستند که می‌توانند بدون عوارض به کاهش وضعیت فشارخون بالا کمک کند.

صفوی با توضیح اینکه یک پیاده‌روی ساده می‌تواند تا چند میلی‎متر جیوه فشار خون را پایین بیاورد، بیان کرد: فعالیت‌های ورزشی به قلب کمک می‌کند تا به‌طور مؤثرتری کار کند و روزی 30 دقیقه پیاده‌روی برای عملکرد مناسب قلب توصیه می شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: یوگا و دیگر فعالیت‌های ورزشی می‌توانند استرس‌ها را کم کرده و باعث کنترل فشارخون شوند؛ استفاده از غذاها و سبزی‌هایی که پتاسیم بالایی دارند مانند سیب‌زمینی، باعث کاهش فشارخون می‌شوند؛ همچنین توصیه می کنیم برای کاهش فشار خون روزانه دو هزار میلی‌گرم پتاسیم استفاده شود.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه منابع غنی پتاسیم در سیب‌زمینی، گوجه‌فرنگی، پرتقال، موز، لوبیا و میوه‌های خشک یافت می‌شود، خاطر نشان کرد: باید در وعده‌های غذایی مراقب مصرف نمک بود، نمک می‌تواند فشار خون را بالا برد که باید از دسترس دور نگه داشته شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری صاحب نیوز منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

روزشمار برجام!