صفحه اصلی » اجتماعی » چگونه سالم به مقصد برسیم؟

چگونه سالم به مقصد برسیم؟

همه می دانند که بخش اعظمی از مرگ و میرها در کشور به دلیل حوادث رانندگی است که شاید بسیاری را از استفاده از خودرو شخصی منصرف کنند؛ اما آیا با این استدلال دیگر نباید از خودرو شخصی استفاده کرد؟

تاریخ انتشار: ۱۳:۲۸ - جمعه ۱۳۹۸/۰۶/۲۲

صاحب نیوز-حجت نظری/ رانندگی یکی از کارهای روزمره همه ما در سطح جامعه امروز است. همه ما شاید ساعاتی از روز خود را به رانندگی در سطح ترافیک شهری اختصاص دهیم و یا قصد مسافرت با خودرو داشته باشیم.

اما همه می دانند که بخش اعظمی از مرگ و میرها در کشور به دلیل حوادث رانندگی است که شاید بسیاری را از استفاده از خودرو شخصی منصرف کنند.

اما چگونه رانندگی کنیم که دچار حادثه نشویم؟

اولین نکته ای که در استفاده از خودرو باید در نظر بگیریم این است که به خودرو اعتماد نکنیم، حتی اگر بهترین خودرو را سوار هستیم.
ماهیت خودرو چیزی جز تکه های آهن که روی چهار تکه لاستیک پُرباد قرار گرفته اند، نیست، این ماهیت هرگز قابل اعتماد نیست؛ آنقدر غیرقابل اعتماد که تا کنون بسیاری از سرنشینانش را کشته است؛ کمی به این موضوع فکر کنیم.

بخش دیگری از خودرو که بسیاری از رانندگان مبتدی و حتی حرفه ای به آن توجه نمی کنند، غیراعتماد بودن ترمزهای خودرو است. کارایی ترمزها در سرعت های بالای 90 کیلومتربه شدت پایین می آید به طوری که طبق بررسی ها، بسته به نوع خودرو و وضعیت جاده، تا 66 متر بعد از ترمز گرفتن، خودرو همچنان حرکت می کند.

صبر و حوصله عضو جدایی ناپذیر از رانندگی است؛  با احتیاط وصبوري رانندگی کردن، نشانه انسان های متشخص است. جمله «من فلان جاده را در زمان اندکی پیمودم» نه هنر است و نه نشانه دست فرمان خوب، بلکه می تواند نشانه بی توجهی به جان خود و دیگران باشد.

همیشه این نکته را مد نظر قرار دهید که مسیر سفر، جزئی از سفر است.

خطوط ممتد وسط جاده پس از بررسی کارشناسان راه که تخصصشان این است ترسیم شده است و معنایش این است که به دلیل پیچ یا سربالایی جاده، دید شما محدود است و هر لحظه ممکن است خودرویی از روبرو ظاهر شود و قبل از هر واکنشی تصادف رخ به رخ اتفاق بیفتد؛ پس این خط را خط قرمز خود بدانیم.
قسمت زیادی ازتصادفات جاده ای به دلیل خواب آلودگی اتفاق می افتد پس باید همیشه این نکته را مدنظر قرار دهیم که موقع خواب آبودگی رانندگی نکنیم؛ در هنگام خواب آلودگی واکنش پذیری انسان کاهش پیدا می کند و مغز توان تصمیم گیری در لحظات حساس و فرمان دادن به بدن را از دست می دهد. پس قدری به بدن و ذهن خود استراحت داده و سپس رانندگی کنیم.

نکته دیگر که مربوط به خواب آلودگی، توجه نکردن به زمان و مکان آن است. 62 درصد تصادفات در محدوده 30 کیلومتری شهرها اتفاق می افتد؛ پس هر موقع که دچار خواب آلودگی شدیم، به استراحت بپردازیم.

کمربند ایمنی تا کنون جان هزاران نفر را نجات داده است؛ حتماً به سرنشینان صندلی عقب هم توصیه کنیم کمربندهای ایمنی را ببندند, آنها هم بعد از تصادف حق زندگی دارند.
و مهم تر از همه نکات اینکه همیشه یادمان باشد، حوادث برای بقیه افراد نیست و ممکن است به سراغ ما هم بیاید.

پاسخی بگذارید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری صاحب نیوز منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد