صفحه اصلی » مذهبی » آیا ماه صفر نحس است؟

آیا ماه صفر نحس است؟

صفر دومین ماه قمری پس از محرم است که در میان مردم به نحوست معروف است و برخی برای اثبات این ادعا به حدیثی از پیامبر اکرم(ص) استناد می کنند؛ آیا این روایات صحیح است؟

تاریخ انتشار: ۱۰:۵۴ - جمعه ۱۳۹۸/۰۷/۱۲

صاحب نیوز-جواد حیدری/ صَفَر دومین ماه قمری پس از محرم است. در دوران جاهلیت آن را ناجِر می‌نامیدند. صفر از ریشه «صفر» به معنی تهی و خالی است. دلیل نامگذاری آن این است که چون این ماه پس از ماه محرم است و مردم دوران جاهلیت در ماه محرم – به دلیل اینکه از ماههای حرام بود- از جنگ دست می‌کشیدند، با فرارسیدن ماه صفر به جنگ روی می‌آوردند و خانه‌ها خالی می‌ماند؛ از این رو به آن صفر گفته‌اند.

این ماه به نحوست مشهور است، اما آیا این نحوست صحیح است؟

نکته ی اول: نه شرع مقدّس فرموده و نه عقل می‌پذیرد که با رسیدن ماه صفر یکدیگر را از نحوست این ایّام بترسانیم.

نکته ی دوم: روایتی مبنی بر نحوست ماه صفر به‌صورت خاص مشاهده نشد.

اما ماجرایی که پیامبر اکرم(ص) فرمود: «مَنْ بَشَّرَنی بِخُرُوجِ آذارَ فَلَهُ الْجَنَّه»؛ « هر کس مرا به خروج [ماه] آذار بشارت دهد‍‍، به بهشت می رود». (1)

ملاحظه ی آنچه سبب بیان این حدیث شده است، نشان می دهد که حضرت با این جمله می خواسته ابوذر را به عنوان فردی بهشتی به مردم معرفی کند؛ زیرا پس از این جمله، ابوذر بود که این خبر را به حضرت داد.

شیخ صدوق سبب صدور حدیث را از ابن عباس نقل کرده است: «روزی پیامبر در مسجد قبا با اصحاب خود نشسته بود. به آنان فرمود: نخستین فردی که اکنون بر شما وارد می شود، از بهشتیان است.

برخی افراد چون این سخن را شنیدند، بیرون رفتند تا شتابان باز گردند و به سبب این خبر، از بهشتیان شوند. پیامبر این را فهمید و به آنان که مانده بودند فرمود: اکنون چند نفر بر شما در می آیند که هر یک از دیگری سبقت می جوید از میان آنان، هر کس به من بشارت دهد که ماه آذار تمام می شود، اهل بهشت است. آن گروه بازگشته وارد شدند. ابوذر نیز با آنان بود. پیامبر به آنان فرمود: ما در کدام ماه رومی هستیم؟ ابوذر گفت: ای پیامبر خدا، آذار تمام شد. پیامبر فرمود: ای ابوذر، این را می دانستم، اما دوست داشتم که امت من بدانند تو بهشتی هستی، در حالی که تو را پس از من، از حرمم (مدینه) می رانند، چون به اهل بیت من محبت داری. پس تنها زندگی می کنی و تنها می میری و گروهی سعادت تجهیز و کفن و دفن تو را می یابند. آنان همراهان من در بهشت جاودان اند؛ بهشتی که به پرهیزگاران وعده داده شده است». (2)

پس سخن از ماه آذار است که از ماه‌های و این روایت اصلا ربطی به ماه صفر پیدا نمی‌کند.

نکته سوم: مسئله توجه به سعد و نحس ايام، علاوه بر اينكه غالباً انسان را به يك سلسله حوادث تاريخى آموزنده رهنمون مى ‏شود، عاملى است براى توسل و توجه به ساحت قدس الهى و استمداد از ذات پاك پروردگار و لذا در روايات متعددى مى ‏خوانيم: در روزهايى كه نام نحس بر آن گذارده شده مى ‏توانيد با دادن صدقه و يا خواندن دعا و استمداد از لطف خداوند و قرائت بعضى از آيات قرآن و توكل بر ذات پاك او، به دنبال كارها برويد و پيروز و موفق باشيد. (3)

نتیجه اینکه: نحوست ماه صفر دلیل روایی ندارد و روایتی که برخی بدان استناد می کنند ارتباطی با نحوست این ماه نداشته و در صدد اثبات بهشتی بودن ابوذر است.

پی نوشت ها:
1. معانی الأخبار، ص ۲۰۴، ح ۱
2. علل الشرائع، ج ۱، ص ۱۷۵
3. تفسير نمونه، ج ‏23، ص: 45

انتهای پیام/

دیدگاه‌ها

  1. عزیزی- دل کویر گفته :

    با سلام

    چقدر بین ما اعتقاداتی وجود دارد که ریشه ی دینی ندارد و ما بدان ها معتقدیم و باعث می شود مثل زنجیر جلوی پیشرفت و حرکت را به سوی خدا از خود سلب کنیم.

    تشکر از استاد گرانقدر و پژوهشگر عزیز – جواد حیدری

  2. عارف گفته :

    بسیار عالی ممنون تشکر میکنم از محضر استاد حیدری عزیز

  3. خوش قامت گفته :

    سلام خیلی عالی

    اولین بار بود خلاف مشهور در مورد نحسی صفر شنیدم

    تشکر

  4. اعظمی گفته :

    عالی
    قابل استفاده
    تشکر

پاسخی بگذارید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری صاحب نیوز منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد