صفحه اصلی » اجتماعی » مردم با #حب_الحسین_یجمعنا حصر رسانه ای اربعین را شکستند

مردم با #حب_الحسین_یجمعنا حصر رسانه ای اربعین را شکستند

اکبر نصراللهی گفت: هشتک حب الحسین یجمعنا در 27 مهر ترند نخست توئیتر شد و مردم حصر رسانه ای اربعین را با وجود همه مشکلات شکستند

تاریخ انتشار: ۱۵:۱۸ - چهارشنبه ۱۳۹۸/۰۸/۱

به گزارش صاحب نیوز؛ ششمین کرسی آزاداندیشی رسانه‌ای با موضوع اربعین، چالش‌ها و راه‌کارها با حضور اکبر نصرالهی رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد اسلامی، محمد صفار هرندی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و حسینی سفیر سابق ایران در عربستان و معاون بین الملل بعثه مقام معظم  رهبری برگزار شد.

بنا بر این گزارش، در این مراسم، نصرالهی در سخنانی اربعین را یک مدل ارتباطی بی‌نظیر دانست و گفت: فرستندگان پیام ابررسانه اربعین مردم، گیرندگان آن دوست و دشمن و پیام آن  آزادگی، بخشش، مهمان‌نوازی، وحدت، عشق، برادری، محبت، انسانیت، انتظار، صبر، امید و مقاومت است.

وی افزود: با توجه به مدل‌ها و شاخص‌های ارتباطی، اربعین نه تنها یک رسانه بلکه ابررسانه و رساترین، مردمی‌ترین، جامع‌ترین، بزرگترین، صمیمانه‌ترین رسانه و رسانه مظلومان و مستضعفان است.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی همچنین با برشمردن ویژگی‌های اربعین اظهارداشت: اربعین به دلیل نوع، مکان، تعداد و ترکیب جمعیتی، تنوع غذایی، میزان پیاده‌روی، نوع مشارکت شرکت کنندگان، دوره برگزاری متمایز از همه مراسم مذهبی‌دنیا حتی حج و کومبه‌میلا دارای همه ارزش‌های‌خبری است با وجود این اولا از ظرفیت رسانه اربعین استفاده کافی نمی‌شود، ثانیا رسانه‌های‌اسلامی در پوشش آن، ناتوان، تلاش‌شان ناکافی و محدود به قالب و دوره خاص و اغلب احساسی است و ثالثا رسانه‌های‌غربی در این خصوص راهبردهای سکوت، کوچک نمایی اما در پوشش برخی اشکالات جزیی، استراتژی بزرگنمایی را اتخاذ کرده‌اند.

نویسنده کتاب راهنمای پوشش خبری افزود: اربعین فرصت استثنایی برای معرفی چهره واقعی اسلام و پیام دوستی است که با توجه به الهی، انسانی و فطری بودن پیام آن می‌تواند مخاطبان زیادی را از سراسر جهان داشته باشد و تلاش‌های رسانه‌های غرب برای اسلام و ایران هراسی را خنثی کند.

رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی از تلاش رسانه‌های داخلی در انعکاس عظمت اربعین تشکر کرد و گفت: رسانه‌ها باید در پوشش احساسات مذهبی و شور اربعین و عقلانیت و معرفت و حکمت توازن برقرار کنند اما متاسفانه در پوشش رسانه‌ای اربعین احساسات برمعرفت و بصیرت غلبه دارد.

نصراللهی افزود: رسانه‌ها باید به موازات توجه به  احساسات مذهبی، به بصیرت و معرفت افزایی در مراسم اربعین توجه داشته باشند، امّا متاسفانه رسانه ها به سوژه های کلیشه ای و معمولی اربعین می پردازند و در تولید و انتشار موضوعات عمیق و راهبردی اربعین ناتوان هستند .

مدیرکل سابق آموزش و پژوهش معاونت سیاسی سازمان صداوسیما گفت 16 نشست بین المللی با حضور محققان و دانشمندان 28 کشور در کربلا و نجف برگزار شد اما با وجود مباحث مهمی که در مورد ابعاد مختلف اربعین در کنفرانس ها مطرح شد، هیچ نشانی از این مباحث  در صدا و سیما، خبرگزاری ها و مطبوعات ایران مشاهده نمی شود.

نویسنده کتاب راهنمای پوشش خبری همچنین با انتقاد از بزرگنمایی برخی ازحاشیه سازی‌ها مثل 104 زائر جان باخته در هفته های اخیر گفت: روزانه دهها نفر در کشور براثر کهولت سن و تصادفات در کشور جان خود را از دست می دهد که درگذشت حدود 100 نفر در مراسم اربعین با میلیون ها زائر ، طبیعی و حتی کمتر از انتظار است.

وی بزرگنمایی مشکلات و کمبودها در مراسم پیاده روی اربعین و ایجاد دوگانه های غیر واقعی مثل تقابل اربعین و حج و شیعع و سنی را  از اهداف رسانه های غربی دانست و گفت: متأسفانه رسانه ای داخلی با تمام تلاشی که داشتند نتوانسته اند عظمت این مراسم معنوی را به نمایش بگذارند و شبهات موجود را رفع کنند.

وی در بخش دیگری از سخنانش به حضور بیش از 20 میلیون زائر در مراسم، چالش های بهداشتی و فقدان و ناکافی بودن آموزش در مسیر پیاده روی و اسکان زائران اشاره و تأکید کرد: رسانه ها می توانند با آموزش مستمر و توانمندسازی زائران و خادمان و استفاده از ظرفیت سازمان های مردم نهاد محیط زیستی  در دوره قبل ، حین و بعد از مراسم اربعین، به برگزاری این مراسم اربعین به منظم ترین ، بهترین و سالم ترین شکل کمک کنند.

نصراللهی با اشاره به  ابعاد مختلف اربعین گفت: دانشگاهها و رسانه ها باید به جنبه های اجتماعی اربعین در کنار جنبه های دینی توجه کنند.

رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد اسلامی  نقش دانشگاهیان را در توصیف ،تبیین و پیش بینی مراسم اربعین مهم دانست و گفت ضرروت دارد استادان و دانشجویان درتحقیقات هود بویژه در پایاننامه و رساله های تحصیلی ابتدا توصیف دقیقی از پدیده اربعین و ابعاد و ویژگی ها ،ظرفیت ها و چالش های آن داشته باشند ، سپس چرایی وضع موجود را بدانند و با پیش بینی روند آینده در آن مداخله و تلاش کنند با ارائه مدل اجرایی، عظمت  و پیام ها و سبک زندگی مبتنی بر اربعین را به جهانیان معرفی کنند .

نصراللهی  با انتقاد از گروههای آموزشی ارتباطات و رسانه  گفت:  متاسفانه استادان رشته های مرتبط با رسانه، در آموزش های مرتبط با توانمندسازی رسانه ها در پوشش  اربعین برنامه خاصی نداشته اند و اگر به رسانه ها انتقاد وارد است باید بذیرفته شود دانشگاهها هم در این  خصوص کاری نکرده‌اند.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی به کمبودهای بسته‌های فرهنگی در طول برگزاری مراسم اربعین اشاره و تأکید کرد: شناسایی و تأمین نیازهای فرهنگی و معرفتی همه اقشار و سنین و ملیت ها و قومیت ها همانند و هم‌ وزن توجه به تغذیه و اسکان زائران ضروری است.

رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد اسلامی  در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به گلایه و شکایت مردم از وضع اینترنت زائران و هزینه های بالای آن گفت : اگر چه حکومتی کردن مراسم اربعین زیانبار و انحراف است اما دولت های اسلامی وظیفه دارند بسترهای زیارت و ارتباطات آسان و ارزان زائران را فراهم کنند.

وی گفت: استفاده از ظرفیت های همه رسانه ها به به ویژه فضای مجازی برای انعکاس پدیده بی نظیر اربعین ضروری است و اگر بسترهای استفاده ارزان و آسان آن برای زائران فراهم شود، مردم با انتتشار مطالب و تصاویر و فیلم ها  می تواند ناکارآمدی های رسانه های رسمی را جبران و تلاش رسانه های غربی را خنثی کنند.

نصراللهی افزود: اگر چه با هشتک حب الحسین یجمعنا در 27 مهر ترند نخست توئیتر شد و مردم حصر رسانه ای اربعین را با وجود همه مشکلات شکستند، اما ضرورت دارد وزارت ارتباطات با مردم همراه باشد و جلوی تعرفه های گران را بگیرد.

ششمین کرسی آزاداندیشی رسانه‌ای که با موضوع اربعین، چالش‌ها و راهکارها، با حضور و سخنرانی آقای محمدحسین صفار هرندی  عضور مجمع تشخیص مصلحت نظام، وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی، دکتر حسینی سفیر سابق ایران در عربستان و معاون بین الملل بعثه مقام معظم  رهبری و دکتر اکبر نصرالهی – رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد اسلامی برگزار در سالن اجتماعات غدیر دانشگاه آزاد واحد تهران‌مرکزی برگزار ‌شد.

انتهای پیام/

پاسخی بگذارید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری صاحب نیوز منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد