صفحه اصلی » سیاسی » آزمون و خطای بنزینی دولت و نگرانی مردم از مدیریت بازار/ عقب ماندن روحانی از انجام تعهدات چه بلایی بر سر اعتماد افکار عمومی آورده است؟

آزمون و خطای بنزینی دولت و نگرانی مردم از مدیریت بازار/ عقب ماندن روحانی از انجام تعهدات چه بلایی بر سر اعتماد افکار عمومی آورده است؟

دولت در عمل به تعهداتش عقب است و نتوانسته خوب عمل کند، به همین خاطر برخی مردم اعتماد کافی و لازم را به دولت ندارند و نگرانند که نتواند به تعهداتش عمل کند؛ موضوعی که پیگیری آن بر دوش مجلس و دیگر دستگاه‌های نظارتی است تا از افزایش نرخ و گرانی بقیه اجناس جلوگیری کنند

تاریخ انتشار: ۱۰:۱۴ - جمعه ۱۳۹۸/۰۹/۱

به گزارش صاحب نیوز؛ در روزهایی که با سردی و وارونگی هوا و در پی آن با تنگی نفس مردمانی که از استنشاق دود سیاه خودروها روانه بیمارستان می‌شوند و به تعطیلی مدارس و ادرات هم می‌کشد بحث در مورد عامل اصلی این ماجراها یعنی بنزین و سوخت و آلودگی هوا داغ است. البته همیشه موضوع کیفیت سوخت اتومبیل‌ها و آلودگی هوا دغدغه جامعه بوده است اما این روزها حرف و سخن‌ها به سوی قیمت آن رفته است؛ چیزی که یک دفعه و بدون آمادگی قبلی مردم افزایش یافت و تنش‌هایی را در جامعه ایجاد کرد.

البته قیمت بنزین در ایران همیشه پایین‌تر از قیمت بنزین در دیگر کشورها بوده و بسیاری از کارشناسان همین مسئله را دلیل مشکلاتی همچون قاچاق بنزین، مصرف بیش از اندازه از بنزین و خودرو و در پی آن آلودگی هوا و نرسیدن دولت‌ها به اهداف مرتبط‌شان به همین موضوع می‌دانند؛ برهمین اساس دولت در مقابل هر لیتر بنزین به افراد مقدار قابل توجهی یارانه اختصاص می‌دهد و در عین حال بخشی از بنزین مورد نیاز کشور را از دیگر کشورها وارد می‌کند. «دولت نهم با صدور کارت سوخت هم توانست از مقدار قابل توجهی از قاچاق آن را بکاهد و هم از آلودگی و تبعاتی دیگر همچون تهدید و تحریم دشمن پیشگیری کند؛ اندیشه‌ای که سبب خودکفایی ایران در تولید بنزین شد و سبب شده بود مردم در مقابل دشمن از خود نقطه ضعفی نشان ندهند. افزون بر آن دولت قصد داشت با چنین تدبیری برای تحقق عدالت اجتماعی درآمد ناشی از آن را به نیازمندان و محرومان جامعه اختصاص دهد»؛ اعتقادی که از نظر حمیدرضا ترقی عضو حزب مؤتلفه «کاری کارشناسی شده» به نظر می‌رسد؛ کاری که بر آن سرمایه‌گذاری شده بود و امنیت اتومبیل‌ها و مصرف سوخت‌شان را کنترل می‌کرد و راه منفعت قاچاقچیان را بسته بود.

استفاده از کارت سوخت تا پیش از دولت یازدهم ادامه داشت؛ دولتی که در بررسی‌ها و کارشناسی‌هایش به این نتیجه رسیده بود که فرهنگ‌سازی برای استفاده از کارت سوخت هزینه‌بردار و استفاده از آن وقت گیر است به همین خاطر حذف آن را تدبیری بهتری دانست؛ تدبیری که به قول ترقی تنها از سر «مخالفت با سیاست‌های دولت قبلی» بود و نه تنها «ضرر زد بلکه مصرف بنزین را بالا برد و کشور را مجبور به واردات بنزین کرد و در پی آن زمینه سوء استفاده دشمن را فراهم کرد و نقطه ضعفی جدی را برای فشار آوردن به ایران به دشمن داد». اما وقتی این کار سبب شد که مردم فشار بسیاری را متحمل شوند دولت باز هم با کارشناسی به این نتیجه رسید که اگر مصرف را کنترل و مدیریت نکند، منابع دیگر نیز جوابگوی نیاز کشور نخواهند بود و سبب می‌شود دوباره به سوی واردات بنزین و صرف میلیاردها دلار هزینه برود؛ به همین خاطر «دوباره صدور و استفاده از کارت سوخت را برگزید؛ کاری که در اصالت کارشناسی بود و لغو آن کار اشتباهی بود و اکنون هم که قیمت آن افزایش یافته است باز هم کارشناسی شده و قابل قبول است اما در زمان و نوع و شیوه اجرای آن دارای اشکالاتی است».

البته انجام این کار تبعاتی همچون نارضایتی مردم و ایجاد تشنج و تنش در جامعه و اعتراض‌های شرورانه برخی افراد سودجو را به دنبال داشت که ترقی ایجاد نشدن چنین وضعیتی را مستلزم «توجیه و اقناع مردم» می‌داند در حالی که به قول او دولت هیچ کاری در این زمینه انجام نداد؛ «اهمیت اطلاع رسانی به مردم و اقناع جامعه این بود که مردم خودشان را با دولت همراه می‌دانستند و منافع خود را درک می‌کردند و حتی از آن استقبال می‌کردند و به مقابله و تعارض و نافرمانی نمی‌پرداختند»؛ در حالی که انجام این تصمیم را به روز میلاد پیامبر اکرم (ص) و روز شادی مردم و همچنین روزی که مهمانان خارجی در کنفرانس وحدت اسلامی شرکت داشتند موکول کردند؛ «چه دلیلی دارد که بدون اقناع افکار عمومی و در حضور مهمانان خارجی چنین وضعی را در کشور پدید بیاورند که به جای اینکه کنفرانس وحدت و آثار بسیار عظیم آن را در افکار عمومی مطرح شود، به چنین مسئله‌ای در کشور بپردازند و آن را آسمان ریسمان و بزرگ کنند و امت جهان اسلام را نسبت به آن نگران کنند؟»

اما یکی از دلایل دولت در افزایش قیمت بنزین منفعت‌هایی بود که در این زمینه به مردم و اقشار ضعیف جامعه می‌رسید؛ از آنجایی که قشر قابل توجهی به خصوص قشر متوسط به پایین جامعه وسیله نقلیه ندارند، از بنزین و یارانه‌ای که دولت به آن اختصاص داده است استفاده نمی‌کنند. به همین خاطر وقتی قیمت بنزین بالا می‌رود قشری که از وسیله نقلیه شخصی استفاده می‌کنند هزینه‌ای را به دولت پرداخت می‌کنند و دولت با باز پرداخت آن به اقشار ضعیف جامعه عدالتی را تحقق می‌بخشد. همچنین سبب حفظ استقلال کشور در مقابل تهدید و تحریم‌های دشمن می‌شود و قاچاق بنزین به خارج از کشور را کاهش می‌دهد، ضمن آنکه دولت می‌تواند با افزایش نرخ بنزین بخشی از مشکلات و کمبودهای بودجه خود را در بخش‌های عمرانی، جاری و… تأمین کند. این در حالی است که «یارانه بنزین بر اساس محاسبات مبلغی بالغ بر 100 هزار میلیارد تومان است و میزان نرخی که در جدول برای اقشار ضعیف در نظر رفته شده است کمتر از 50 درصد از درآمد بنزین است»؛ این آماری است که ترقی بر اساس اعلام دولت داده است.

به هر حال اعتراض مردم ضمن آنکه ناشی از اقناع نشدن و اطلاع نداشتن مردم از این مسئله بود، «بی‌اعتمادی‌شان نسبت به دولت در عمل به تعهداتش» هم یکی دیگر از منشأهای اعتراض آنها بود؛ چراکه «دولت در عمل به تعهداتش عقب است و نتوانسته خوب عمل کند، به همین خاطر برخی مردم اعتماد کافی و لازم را به دولت ندارند و نگرانند که دولت نتواند به تعهداتش عمل کند»؛ موضوعی که انجام آن به قول ترقی بر دوش مجلس و دیگر دستگاه‌های نظارتی کشور است تا بتوانند طبق تأکید رهبر معظم انقلاب از افزایش نرخ و گرانی بقیه اجناس جلوگیری کنند؛ چراکه به طور طبیعی در گذشته هرگاه بنزین افزایش نرخ داشته است، موجب تورم در بقیه کالاها و خدمات شده است.

البته نظارت در صورتی به طور قطعی کافی و جوابگو است که تا زمان عادی شدن روند قیمت‌ها در کشور مستمر باشد و در کنار آن تدابیری مناسب اندیشیده شود؛ «این نظارت اگر با دقت و مراقبت جدی دستگاه قضایی همراه شود و دولت در این زمینه سستی و تعلل نکند، می‌توان بازار و قیمت‌ها را مهار و کنترل کرد. البته دولت باید در پرداخت تعهد خود به مردم سرعت عمل به خرج دهد؛ اگرچه پرداخت یارانه نقدی فی نفسه قابل تأمل و بررسی مجدد است»؛ این عقیده‌ای است که ترقی در رابطه با پرداخت یارانه بنزین به قشر ضعیف جامعه دارد، چراکه یارانه نقدی جامعه را تنبل می‌کند، اقشار ضعیف را از کار و خود کفایی و اشتغال به کارهای مورد نیاز جامعه باز می‌دارد. در حالی که از نظر ترقی «بهتر است همین پرداخت تبدیل به ارائه خدماتی همچون خدمات درمانی رایگان برای اقشار ضعیف جامعه شود که این موضوع مستلزم دقت و مطالعه است چراکه نقدینگی زیاد به طور طبیعی در تورم تأثیر قابل توجهی دارد».

از سوی دیگر نرخ دیگر کالاها بستگی به حمل و نقل و در پی ان بستگی به قیمت بنزین دارد؛ یعنی فروشنده مجبور است به خاطر افزایش نرخ بنزین، هزینه اضافه را با فروش کالای خود جبران کند، در این حالت شاید بازرسی و کنترل معنای چندانی نداشته باشد؛ ابهامی که ترقی پاسخ آن را می‌دهد؛ «بیشترین حمل و نقل جاده‌ای به وسیله ماشین‌های گازوئیلی است که نرخ آن تغییری نکرده است و میزان سهمیه بنزین حمل و نقل باری در داخل شهرها نیز افزایش یافته است، پس در هر دو مورد نباید بیش از آن چیزی که به نرخ بنزین اضافه شده به نرخ کالا اضافه شود».

اما یکی دیگر از دلایل دولت برای افزایش قیمت بنزین کاهش آلودگی هوا از طریق کاهش مصرف بنزین است؛ راهکاری که از نظر ترقی راه اصلی کاهش آلودگی هوا نیست و لازمه آن تأمین زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی حتی از راه درآمد ناشی از افزایش نرخ سوخت است؛ یعنی «اگر حمل و نقل عمومی نیاز مردم را برطرف کند و به راحتی و به موقع آنها را به محل کار، خرید و ترددشان برساند و طوری باشد که مردم بتوانند از آن استفاده کنند، به طور طبیعی شاهد کاهش آلودگی هستیم، اما با توجه به رشد تولید و واردات روزانه ده‌ها هزار خودرو در کشور و خروج و صدور کمتر آن از کشور همچنان مشکل آلودگی هوا باقی خواهد ماند».

با این همه سؤالی برای بسیاری از افراد جامع پیش آمده که گرانی بنزین و اعتراض‌ها چه سرنوشتی را برای انتخابات مجلس شورای اسلامی که در آینده‌ای نزدیک در پیش است رقم خواهد زد؟ سؤالی که ترقی پاسخ آن را می‌دهد؛ «در چنین مواقعی مردم با تجزیه و تحلیل عملکرد مسئولان را مورد ارزیابی قرار می‌دهند و بر اساس آن تشخیص می‌دهند چه کسانی بهتر می‌توانند کشور را اداره کنند و چه کسانی در اداره آن ضعف دارند. اگر دقت کنیم هم کسانی که اقدام به تخریب اموال عمومی کردند و تحت تأثیر بیگانگان قرار گرفتند از سوی مردم مورد محکومیت هستند و هم دولت مورد انتقاد مردم قرار گرفته است. طبیعی است که در چنین شرایطی مردم بخشی از تقصیر را به گردن دولت می‌اندازند و بخشی از آن را به گردن عوامل وابسته به بیگانه…»

انتهای پیام/

پاسخی بگذارید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری صاحب نیوز منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد