صفحه اصلی » فرهنگ و اندیشه » بن بست مقدم در پایتخت/ مرز بین شرافت و بی وجدانی در کاراکترها باریک است

بن بست مقدم در پایتخت/ مرز بین شرافت و بی وجدانی در کاراکترها باریک است

کارشناس سینما گفت: کاراکترهای پایتخت بیش از حد خاکستری هستند و مرز بین شرافت و بی وجدانی در تک تک کاراکترها بسیار باریک است.

تاریخ انتشار: ۰۷:۵۵ - دوشنبه ۱۳۹۹/۰۱/۱۸

محمدرضا عبدالحمیدی در گفتگو با صاحب نیوز اظهار کرد: سریال پایتخت، یکی از سریال‌های پر مخاطب رسانه ملی به شمار می رود.

کارشناس سینما افزود: یکی از مؤلفه هایی که در پایتخت های یک تا چهار مد نظر قرار گرفت، توجه به زندگی روستایی و طبقات پایین جامعه بود که این مطلب، به خودی خود یک نقطه قوت هم محسوب می شود، اما اگر با دقت بیشتری نگاه کنیم خواهیم دید که پایتخت در مقایسه با نمونه هایی از سریال های سیما در این عرصه نیزموفقیت چندانی نداشته است.

عبدالحمیدی افزود: به عنوان مثال، سریال مهم و خاطره انگیز «روزی روزگاری» که حدود 30 سال پیش ساخته شد و خیلی از مردم جامعه با آن خاطره دارند، به عنوان یکی از سریال های مهم تاریخ رسانه ملّی مطرح می شود. پایتخت را از نظر نشان دادن زندگی روستایی و سنتی و همچنین کاراکترپردازی میشود با این سریال مقایسه کرد.

منتقد حوزه فیلم و سینما اضافه کرد: در این سریال شاهد یک نمونه خوب از پرداختن به نقش هستیم که مخاطب با دیدن آن آرزو می کند که ای کاش در این فضا زندگی می کرد و درگیر قصه های این فیلم بود؛ مردم به خوبی با کاراکترهای روزی روزگای همزاد پنداری می کردند. کاراکترهای روزی روزگاری در عین حال که از ظنزی جذاب بهره می بردند اما جدی و باورپذیر بودند و مخاطب دوست داشت جای آنها باشد.

وی با بیان اینکه این موضوع در خصوص سریال پایتخت رخ نداده است و در واقع هیچ فردی آرزو نمی کند جای کارکترهای سریال پایتخت باشد، تصریح کرد: هیچ کسی دوست ندارد در محیط و فضای زندگی پایتخت زندگی کند و یا حتی خانواده اش شبیه این خانواده باشد، مردم با تماشای پایتخت حداکثر به دنبال این هستند که با پایتخت تفریح کنندو هیچ کس کاراکترهای پایتخت را جدی نمی گیرد.

این کارشناس سینما بیان کرد: صرف این که دوربین را در محیط روستایی بچرخانیم و مناظر زیبای طبیعی نشان دهیم و یک زندگی ساده را ترسیم کنیم، لزوما ترویج زندگی ساده ایرانی نیست.

کارشناس سینما با توضیح اینکه در پایتخت های پنج و شش تغییراتی در ساختار آن رخ داده است، اظهار کرد: در پایتخت پنج و شش یک سری از مؤلفه های مفید و مهم فصل های قبلی، مانند صفا و صمیمت از دست رفت و شاید دلیل آن، تغییر نویسنده و مدیریت ساخت پروژه بود.

عبدالحمیدی خاطر نشان کرد: با وجود این که نکات مثبتی مانند پرداختن به داعش و مدافعان حرم، پایتخت پنج را از قبلی های متمایز میکرد، امّا در مقابل پرداخت های غلط به کاراکترهای ارسطو، نقی معمولی، بهتاش و… آفت هایی را هم ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: از جمله این آسیب های جبران ناپذیر که گناه نابخشودنی پایتخت است، تخریب لهجه شرین مازندرانی است؛ لهجه مازندرانی یکی از زیباترین و شیرین ترین لهجه های زبان فارسی است و جزو سرمایه های فرهنگی کشور ماست اما پایتخت با کاراکترهای خود، عملا این لهجه را اسباب تفریح و مضحکه کرده است. متاسفانه امروز در هر کجای کشور اگر یک انسان محترم با لهجه ی مازندرانی را ببینیم و صدای او را بشنویم ناخودآگاه یاد ارسطو و نقی می افتیم و حتی شاید مورد تمسخر عده ای قرار بگیرد.

عبدالحمیدی معتقد بود: پایتخت به لهجه مازندرانی نه تنها خدمت نکرد بلکه آن را اسباب تمسخر عمومی قرار داد و این، خسارتی جبران ناپذیر است.

کارشناس سینما بیان کرد: مخاطب نه تنها آرزو نمی کند که در خانواده نقی معمولی باشد، بلکه ترجیح می دهد با این کاراکترها تفریح و آن ها را مسخره کند و این لهجه را هر کجا شنید دست بیاندازد.

وی اضافه کرد: در پایتخت شش کاراکترها و دیالوگ ها موهن شده است، این نکته در کاراکتر بهتاش که پدیده نوظهور در پایتخت های پنج و شش بود، بیشتر به چشم می خورد.

عبدالحمیدی افزود: کاراکتر بهتاش در پایتخت شش رسماً به یک فرد آوانگارد و حرمت شکن تبدیل شده است و یکی از نقاط ضعف پرداخت سریال، همین است. بهتاش یک کاراکتری محبوب است و مخاطب به تکه کلام های او علاقه دارد اما از بی حرمتی هایی که مخصوصا در پایتخت شش به بزرگترها می کند مشخص است که قرار بوده نقش منفی باشد که متأسفانه درست از آب در نیامده است.

وی ادامه داد: کاراکترهای پایتخت بیش از حد خاکستری هستند و مرز بین شرافت و بی وجدانی در تک تک کاراکترها بسیار باریک است. از نقی گرفته تا بقیه کاراکترهای زن و مرد همه و همه در یک لحظه انسان های با شرافتی هستند و در کوتاه ترین فاصله ممکن مرتکب بی وجدانی های حیرت انگیز می شوند.

کارشناس سینما در پایان گفت: امیدوارم اگر مسئولان سازمان صدا و سیما به فکر فصل های دیگری برای این سریال هستند به جای واگذاری امور به تیم سازنده،‌ ابتدا نقد علمی این سریال را در دستور کار قرار دهند تا مشخص شود گمشده پایتخت های 1 تا6 چه بوده است و چگونه می شود آن را در فصل های بعدی اصلاح کرد تا این سریال مهم با سرمایه فرهنگی ای که در این سال ها در اجتماع پیدا کرده موجب رشد عمومی شود و ارزش هزینه ای که برای آن می شود را داشته باشد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری صاحب نیوز منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

ویژه نامه محرم

moharam99